Teaching English in a Multicultural Society: Three Models of Reform

Authors

  • Dana Colarusso

Abstract

Because of the global status of the English language, and the cultural and linguistic qualities of English literature, English teachers are at the fulcrum of educational de‐ bate. As global curriculum expands and re‐focuses the challenges and possibilities of multicultural education, teachers, schools, and communities are challenged to re‐ examine the traditional English curriculum and articulate rationales for change. For this study I interviewed 15 teachers from different schools and school boards in On‐ tario to explore their views and approaches to these challenges. The participants rep‐ resented a spectrum of beliefs and practices in response to emerging considerations for teaching English within a prototypically multicultural society such as flourishes in Ontario. Their perspectives and experiences both raised new questions and re‐opened fundamental questions posed decades ago within first language learning: What is English? What is the role of a student’s identity – including ethnic and linguistic ori‐ gins? In listening to English teachers describe their current and ongoing efforts to create meaningful learning experiences for students, I identified three approaches: (a) Adaptation/Coping, (b) Collaborative Inquiry/Applied Research, and (c) Activism. English teachers can apply participants’ insights and examples to policies and prac‐ tices for relevancy and effectiveness, and begin to compare and assess new directions for teaching English in a multicultural society and the global age.

Key words: curriculum reform, English language arts, intercultural dialogue, multi‐ cultural education, global curriculum


En raison du statut international de l’anglais et des qualités culturelles et linguistiques de la littérature anglaise, les professeurs d’anglais sont au cœur des débats sur l’enseignement. À mesure que le curriculum se mondialise et réoriente les défis et les possibilités d’une éducation multiculturelle, les enseignants, les écoles et les commu‐ nautés sont forcées de réexaminer le curriculum traditionnel en anglais et de formuler des argumentaires en faveur du changement. Pour cette étude, l’auteure a interviewé quinze enseignants de différentes écoles et commissions scolaires en Ontario en vue de cerner leurs idées et leurs approches quant à ces défis. Les participants représen‐ taient un éventail de croyances et de pratiques en réponse aux nouveaux aspects à prendre en considération dans l’enseignement de l’anglais dans une société multi‐ culturelle, dont l’Ontario est un exemple éloquent. Leurs points de vue et leurs expé‐ riences soulèvent de nouvelles questions et rouvrent un débat fondamental, vieux de quelques décennies, sur la nature de l’anglais et le rôle de l’identité de l’élève, in‐ cluant ses origines ethniques et linguistiques, dans l’apprentissage de la langue ma‐ ternelle. En écoutant ces enseignants décrire leurs efforts systématiques en vue de créer des expériences d’apprentissage intéressantes pour leurs élèves, l’auteure a identité trois approches : l’adaptation, la recherche concertée ou active et l’activisme. Les professeurs d’anglais peuvent, dans un souci de pertinence et d’efficacité, appli‐ quer les perceptions et les exemples des participants aux politiques et pratiques et commencer à comparer et à évaluer de nouvelles orientations pour l’enseignement de l’anglais dans une société multiculturelle à l’ère de la mondialisation.

Mots clés : réforme du curriculum, enseignement de l’anglais, dialogue interculturel, éducation multiculturelle, mondialisation du curriculum 

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Published

2010-06-03

How to Cite

Colarusso, D. (2010). Teaching English in a Multicultural Society: Three Models of Reform. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 33(2), 432‐458. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3081

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