Multiliteracies, Pedagogy and Identities: Teacher and Student Voices from a Toronto Elementary School

Authors

  • Frances Giampapa

Abstract

In this article, I draw on an ethnographic case study of one Toronto elementary school, as part of a Canada‐wide action research project: Multiliteracy Project (www.multiliteracies.ca). I have explored how Perminder, a grade‐4 teacher, devel‐ oped a multiliteracies pedagogy, drawing on her own and her students’ identities and linguistic and cultural forms of capital to create learning opportunities for all students to access the English mainstream curriculum. Alternative pedagogical choices in‐ cluded students’ creation of multimodal dual language “identity texts” (Cummins, Bismilla, Cohen, Giampapa, & Leoni, 2005a), and identity work, expanding literacy practices valued within Canadian classrooms.

Key words: critical pedagogies, critical literacies, ESL/EAL, identities, Multilit‐ eracy Project, urban schools

Dans cet article, l’auteure part d’une étude de cas ethnographique portant sur une école primaire de Toronto, étude réalisée dans le cadre d’un projet de recherche‐ action pancanadien, The Multiliteracy Project (www.multiliteracies.ca). Elle analyse comment Perminder, une enseignante de 4e année, a mis au point une pédagogie en matière de multilitératies. Puisant dans sa propre identité et dans celles de ses élèves ainsi que dans diverses formes de capital linguistiques et culturelles, elle offre à tous ses élèves la possibilité d’apprendre et ainsi d’avoir accès au curriculum standard en anglais. Parmi les choix pédagogiques novateurs figuraient la création par les élèves de « textes identitaires » (Cummins et coll. 2005a) multimodaux en deux langues et des travaux portant sur l’identité, élargissant ainsi les pratiques en matière de littéra‐ tie jugées utiles dans les classes canadiennes.

Mots clés : pédagogies critiques, littératies critiques, ESL/EAL, identités, The Multiliteracy Project, écoles urbaines. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2010-06-03

How to Cite

Giampapa, F. (2010). Multiliteracies, Pedagogy and Identities: Teacher and Student Voices from a Toronto Elementary School. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 33(2), 407 ‐ 431. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3080

Issue

Section

Articles