Who is the “Professional” in a Professional Learning Community? An Exploration of Teacher Professionalism in Collaborative Professional Development Settings

Authors

  • Laura Servage

Abstract

This study is a survey and interpretation of professional development literature related to professional learning communities (PLCs) in schools. Current K‐12 trade publications focusing on PLCs were analyzed against four different theoretical models of professional‐ ism. Each model encourages and legitimates a different understanding of the knowledge content and practices that make teachers and their schools “professional.” The article con‐ cludes that PLC learning presently embraces the technical and managerial dimensions of teachers’ work at the expense of craft knowledge and critical perspectives, resulting in narrow and impoverished understandings of teacher professionalism, and limiting poten‐ tial contributions of PLCs to teachers’ professional growth and learning.

Key words: PLCs, teacher learning, neo‐liberalism, school reform

L’auteure présente un inventaire et une interprétation de la littérature sur le perfectione‐ ment professionnel en lien avec les communautés d’apprentissage professionnelles (CAP) dans les écoles. Des publications spécialisées portant sur les CAP de la maternelle au se‐ condaire ont été analysées à l’aide de quatre modèles théoriques de professionnalisme distincts. Chaque modèle favorise et justifie une compréhension différente du contenu du savoir et des pratiques qui donnent un caractère professionnel aux enseignants et à leurs écoles. L’auteure conclut que l’apprentissage dans les CAP englobe présentement les di‐ mensions techniques et administratives du travail des enseignants au détriment de la connaissance du métier et des perspectives critiques, ce qui entraîne une compréhension étroite et appauvrie du professionnalisme de l’enseignant et limite l’apport potentiel des CAP à la croissance professionnelle et à l’apprentissage des enseignants.

Mots clés : CAP, apprentissage chez l’enseignant, néolibéralisme, réforme scolaire  

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2009-03-03

How to Cite

Servage, L. (2009). Who is the “Professional” in a Professional Learning Community? An Exploration of Teacher Professionalism in Collaborative Professional Development Settings. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 32(1), 149‐171. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3038

Issue

Section

Articles