LIFE, DEATH AND TRANSFORMATION: EDUCATION AND INCOMPLETENESS IN HERMANN HESSE’S THE GLASS BEAD GAME

Authors

  • Peter Roberts

Abstract

At the end of the main part of Hermann Hesse’s classic novel, The Glass Bead Game, the central character, Joseph Knecht, dies suddenly. In this article, I consider the edu‐ cational significance of Hesse’s portrayal of Knecht’s death. This pivotal moment in the book tells readers much about the process of educational transformation. I argue that the theme of incompleteness is important in understanding Knecht’s life, death, and transformation in educational terms. I also suggest that teaching allows educators to ‘live on’ through the lives of others and thus serves as a bridge between death and life.

Key words: literature, philosophy, teaching, immortality

À la fin de la principale partie du célèbre roman de Hermann Hesse, Le Jeu des perles de verre, le personnage principal, Joseph Valet, meurt soudainement. Dans cet article, l’auteur analyse le sens pédagogique de la mort de Valet. Ce moment clé du roman dévoile aux lecteurs le processus de transformation par l’enseignement. L’auteur soutient que le thème de l’incomplétude est important pour comprendre la vie, la mort et la transformation de Valet. Il fait également observer que l’enseignement permet aux maîtres de se prolonger dans la vie de leurs élèves et sert ainsi de pont entre la mort et la vie.

Mots clés: littérature, philosophie, enseignement, immortalité 

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Published

2008-09-02

How to Cite

Roberts, P. (2008). LIFE, DEATH AND TRANSFORMATION: EDUCATION AND INCOMPLETENESS IN HERMANN HESSE’S THE GLASS BEAD GAME. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 31(3), 667‐696. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3017

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