DECOLONISING KNOWLEDGE PRODUCTION: THE PEDAGOGIC RELEVANCE OF GANDHIAN SATYAGRAHA TO SCHOOLING AND EDUCATION IN GHANA
Abstract
In this article, I examine how Mahatma Gandhi’s philosophy of non‐violent resistance (Satyagraha) can be applied to decolonize schooling and education practices in Ghana. Satyagraha consists of three fundamental elements: appeal to the oppressor, non‐cooperation, and civil disobedience. Part of an anti‐racist and anti‐colonial dis‐ course, Satyagraha is a strategy, epistemology, and methodology for creating spaces for inclusion of Ghanaian Indigenous knowledge and worldview in school curricula and pedagogy. This article is also informed by my lived experiences and observations as an Indigenous student from Ghana. I conclude the article with a discussion of the benefits and dangers inherent in such transformative work.
Key words: anti‐racism, anti‐colonial, non‐violence, spirituality
Dans cet article, l’auteur montre comment la philosophie de non‐violence (satyagraha) de Gandhi peut être mise à profit pour décoloniser l’école et les pratiques pédagogiques au Ghana. Le satyagraha comprend trois éléments essentiels : l’appel à l’oppresseur, la non‐coopération et la désobéissance civile. Partie intégrante d’un discours antiraciste et anticolonial, le satyagraha est une stratégie, une épistémologie et une méthodologie visant à créer des espaces pour l’inclusion d’une vision du monde et d’un savoir proprement ghanéens quant aux programmes scolaires et à la pédagogie. Cet article repose aussi sur l’expérience personnelle et les observations de l’auteur en tant qu’étudiant ghanéen. L’article se termine par une discussion des bienfaits et des dangers inhérents à un tel travail de transformation.
Mots clés : antiracisme, anti‐colonial, non‐violence, spiritualité
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.