Popular Media, Critical Pedagogy, and Inner City Youth

Authors

  • Diane Leard
  • Brett Lashua

Abstract

In this article, we explored ways youth, traditionally silenced, engaged with popular culture to voice experiences and challenge dominant narratives of public schools and daily lives. We also considered how educators use popular culture as critical pedagogy with inner city youth. Through ethnographic bricolage and case study methods, and drawing from cultural studies and critical pedagogy, we have presented two case studies. One study highlighted how a school used popular theatre and critical literacy to connect with students’ experiences. The second focused on narratives in students’ rap songs. These case studies highlight the risks, challenges, and potential for building respectful and reciprocal relationships with students.

Key words: rap music, popular theatre, ethnography, bricolage, case study, schools, poverty

Dans cet article, les auteurs analysent comment des jeunes, d’ordinaire réduits au silence, utilisent la culture populaire pour exprimer leur vécu et contester les discours dominants des écoles publiques. Ils étudient également comment des éducateurs ont recours à la culture populaire comme outil de pédagogie critique auprès de jeunes de quartiers défavorisés. Utilisant un montage ethnographique et s’appuyant sur des études culturelles et la pédagogie critique, ils présentent deux études de cas. L’une met en relief comment une école s’est servie du théâtre populaire et de la littératie critique pour faire le lien avec les expériences des élèves. L’autre est axée sur les narrations des élèves dans des chansons « rap» de leur cru. Ces études de cas montrent bien les risques, les défis et les possibilités d’établir des liens réciproques et respectueux avec les élèves.

Mots clés : rap, théâtre populaire, ethnographie, étude de cas, écoles, pauvreté 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2006-03-02

How to Cite

Leard, D., & Lashua, B. (2006). Popular Media, Critical Pedagogy, and Inner City Youth. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 29(1), 244‐264. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2897

Issue

Section

Articles