Independent Media, Youth Agency, and the Promise of Media Education

Authors

  • Stuart Poyntz

Abstract

Through a discussion of two videos – The Take (Naomi Klein & Avi Lewis, 2004), and a student project – I argue that media education can further the role of youth as critically engaged, democratic citizens most effectively when educators develop students’ capacity for reflection and self‐expression through engagement with those power structures that limit such acts. Media literacy’s democratic promise thus evolves from the productive tensions that arise from educators’ desire to protect and prepare students to live in a media saturated society. Of late, media education has strayed from this objective. I suggest that this move is not necessary.

Key words: media production, democracy, critical practice, pedagogy

À partir de l’analyse de deux vidéos – The Take (Naomi Klein et Avi Lewis, 2004) et d’un projet d’élèves –, l’auteur fait valoir que l’initiation aux médias peut aider les jeunes à mieux jouer un rôle de citoyens éclairés dans un contexte démocratique si les enseignants développent chez leurs élèves une capacité de réflexion et d’expression de soi en les invitant à s’investir dans les structures du pouvoir qui canalisent cette capacité. La promesse démocratique qui sous‐tend l’initiation aux médias surgit ainsi à partir des tensions productives dérivant du désir des enseignants de protéger les élèves et de les préparer à vivre dans une société où les médias sont omniprésents. Ces derniers temps, l’initiation aux médias a dévié de cet objectif. L’auteur soutient qu’il ne doit pas en être nécessairement ainsi.

Mots clés : production, démocratie, travail de critique, pédagogie 

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Published

2006-03-02

How to Cite

Poyntz, S. (2006). Independent Media, Youth Agency, and the Promise of Media Education. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 29(1), 154‐175. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2893

Issue

Section

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