The Effects of Formal Mentoring on the Retention Rates for First‐Year, Low Achieving Students

Authors

  • Geri Salinitri

Abstract

In this two‐year study, we evaluated a formal mentoring program by examining the retention rate and program satisfaction of first‐year university students who volunteered to participate. Mentors were Intermediate/Senior preservice teacher candidates, invited to take an additional credit class relating to Teacher Advisor Programs in Ontario Secondary Schools. The retention rates and grade point averages (GPA) of participating students (experimental group) were higher than those for the control group, consisting of first‐time students with similar programs of study and exiting secondary school averages (i.e., < 75%). In written comments, students suggested program satisfaction and noted its effectiveness.

Key words: social learning theory, theory of involvement, social capital theory

Dans cette étude d’une durée de deux ans, l’auteure a évalué un programme de mentorat en examinant les taux de rétention et le degré de satisfaction des étudiants de 1er cycle qui ont accepté d’y participer. Les mentors étaient des stagiaires en enseignement de niveau intermédiaire ou supérieur invités à prendre un cours à option associé au programme d’enseignants‐guides (maîtres associés) dans les écoles secondaires ontariennes. Les taux de rétention et la moyenne cumulative des étudiants (groupe expérimental) étaient supérieurs à ceux du groupe‐témoin, composé d’étudiants de 1er cycle inscrits dans des programmes d’études semblables et ayant eu des moyennes comparables à la fin de leurs études secondaires (c.‐à‐d. < 75 %). Dans leurs commentaires écrits, les étudiants semblaient satisfaits et soulignaient l’efficacité du programme.

Mots clés : théorie de l’apprentissage social, théorie de l’implication, théorie du capital social. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2005-12-02

How to Cite

Salinitri, G. (2005). The Effects of Formal Mentoring on the Retention Rates for First‐Year, Low Achieving Students. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 28(4), 853‐873. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2882

Issue

Section

Articles