Sex Differences in Performance Attributions, Self‐ Efficacy, and Achievement in Mathematics: If I’m So Smart, Why Don’t I Know It?

Authors

  • Jennifer Lloyd
  • John Walsh
  • Manizheh Yailagh

Abstract

In this study, we tested the claim that sex differences in mathematics achievement are related to boys’ and girls’ differing achievement‐related beliefs. We compared the mathematics report card grades, 2001 Foundation Skills Assessment (FSA) Numeracy subtest scores, performance attributions, and self‐efficacy of 161 British Columbian public school students’ (62 fourth‐graders, 99 seventh‐graders). Findings indicated that girls’ mathematics achievement met or exceeded that of boys and that girls’ attribution patterns were more self‐enhancing than those found in previous studies. However, girls were more apt to display under‐confidence relative to their actual mathematics achievement and to attribute mathematics failure to a lack of teachers’ help than were boys.

Keywords: sex, gender, achievement, mathematics, self‐efficacy, attributions

Les auteurs ont étudié l’affirmation selon laquelle les différences dans le rendement scolaire en mathématiques chez les garçons et les filles sont liées à leurs croyances différentes au sujet du rendement. Ils ont comparé les notes en mathématiques sur les bulletins scolaires, les résultats de 2001 des sous‐tests de calcul de la Foundation Skills Assessment (FSA), l’attribution des facteurs contribuant au rendement et l’autoefficacité chez 161 élèves d’écoles publiques de la Colombie‐Britannique (62 en 4e année et 99 en 7e année). Les résultats indiquent que le rendement en mathématiques des filles est identique ou supérieur à celui des garçons et, par rapport aux résultats d’études antérieures, les filles attribuent davantage leur rendement à elles‐mêmes. Par contre, les filles ont plus tendance à avoir moins confiance en elles quant à leur rendement en mathématiques et à davantage attribuer leurs échecs en mathématiques à un manque d’aide de la part des enseignants que les garçons.

Mots clés : genre, rendement, mathématiques, autoefficacité, attribution. 

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Published

2005-09-02

How to Cite

Lloyd, J., Walsh, J., & Yailagh, M. (2005). Sex Differences in Performance Attributions, Self‐ Efficacy, and Achievement in Mathematics: If I’m So Smart, Why Don’t I Know It?. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 28(3), 384‐408. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2860

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