Intermediate Students’ Experiences with an Arts‐ Based Unit: An Action Research

Authors

  • Peter Gamwell

Abstract

I conducted an action research study with intermediate‐level language and literature students, examining meaning making as adolescents engaged in a developmental writing and performance project. The study was guided by theory and research highlighting the valuable role of overt student reflection to improve engagement in learning. Data collection methods included interviews, teacher observations, reflective journals, and audio/videotaped performance. Data analysis was iterative throughout the study, using both within‐case and cross‐case sampling, but drawing heavily on self‐reports as authentic representations of meaning‐making. The findings suggest that learning through the arts provides a vehicle for students to become actively engaged in the construction of their own learning

Keywords: arts learning, multiple intelligences, emotional engagement, aesthetics, classroom drama

L’auteur a mené une recherche‐action auprès d’élèves suivant des cours de littérature et de langue de niveau intermédiaire, son objectif étant d’étudier le processus de création de sens chez des adolescents participant à un projet impliquant écriture et prestation. L’étude reposait sur des théories et des recherches mettant en relief le rôle clé des réflexions explicites des élèves dans l’amélioration de leur implication dans l’apprentissage. Plusieurs méthodes de collecte de données ont été utilisées: entrevues, observations des enseignants, journaux personnels et prestations enregistrées sur cassettes audio et bandes magnétoscopiques. Les données ont été analysées de façon répétée tout au long de la recherche à l’aide d’échantillons tirés de l’étude elle‐même que d’autres études de cas, mais surtout à partir des autoévaluations en tant que représentations authentiques du processus de création de sens. Les résultats donnent à penser que l’apprentissage à travers les arts fournit aux élèves un moyen de s’impliquer activement dans leur propre apprentissage.

Mots clés : apprentissage par les arts, intelligence multiple, implication émotionnelle, esthétique, mise en scène didactique. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2005-09-02

How to Cite

Gamwell, P. (2005). Intermediate Students’ Experiences with an Arts‐ Based Unit: An Action Research. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 28(3), 359‐383. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2859

Issue

Section

Articles