The Marc Hall Prom Predicament: Queer Individual Rights v. Institutional Church Rights in Canadian Public Education

Authors

  • André Grace
  • Kristopher Wells

Abstract

In 2002 Marc Hall’s principal denied him permission to take his boyfriend to his Catholic high‐school prom. In examining the politicization of the ensuing prom predicament, we critique Catholicized education and what we perceive to be the Catholic Church’s efforts to privatize queerness as it segregates being religious from being sexual. We situate this privatization as the failure of the Catholic Church to treat vulnerable queer Catholic youth with dignity and integrity as the church sets untenable limits to queer. Examining Canadian case law regarding individual rights, we argue for the importance of upholding the Canadian Charter of Rights and Freedoms in the name of democratic principles.

Keywords: queer youth, individual rights, institutional church rights, Catholic Church, Canadian Charter of Rights and Freedoms, Supreme Court of Canada, Court judgments

En 2002, le directeur de l’école catholique que fréquentait Marc Hall lui a interdit d’être accompagné de son petit ami au bal des finissants. En analysant le débat politique qu’a déclenché cette décision, les auteurs critiquent la catholicisation de l’éducation et ce qu’ils considèrent comme la tentative de l’Église catholique de privatiser l’allosexualité (« queerness ») en séparant la religion de la sexualité. Selon eux, cette privatisation témoigne de l’incapacité de l’Église catholique de traiter avec dignité de jeunes catholiques homosexuels vulnérables en leur imposant des restrictions insoutenables. En étudiant la jurisprudence canadienne touchant aux droits de la personne, les auteurs plaident en faveur de l’importance de respecter la Charte canadienne des droits et libertés au nom des principes démocratiques.

Mots clés : jeunes homosexuels, droits de la personne, droits des Églises, Église catholique, Charte canadienne des droits et libertés, Cour suprême du Canada, jugements de la cour. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2005-09-02

How to Cite

Grace, A., & Wells, K. (2005). The Marc Hall Prom Predicament: Queer Individual Rights v. Institutional Church Rights in Canadian Public Education. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 28(3), 237‐270. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2854

Issue

Section

Articles