The Pedagogy of the Pastor: The Formation of the Social Studies Curriculum in Ontario
Abstract
The Ontario social studies curriculum, developed in the first half of the 20th century, was modelled on the techniques of the Christian pastorate. I use a Foucaultian methodology to argue that this curriculum developed within the students an attitude that formed their thinking as democratic citizens of a developing nation — that incited both a commitment to care for those thought to need Christian instruction and a strong respect for the British Empire. At the same time, this practice of care served a colonizing function.
Le programme de sciences sociales en Ontario, qui a été élaboré au cours de la première moitié du XXe siècle, a eu pour modèle les études pastorales chrétiennes. Se servant de la méthodologie foucaultienne, l’auteure soutient que ce programme a développé chez les étudiants une attitude qui a formé leur pensée en tant que citoyens d’une nation démocratique en développement — ce qui les a amenés à se soucier du sort des personnes qui, à leurs yeux, avaient besoin d’une éducation chrétienne et à éprouver un énorme respect pour l’empire britannique. Parallèlement, cette pratique de la compassion a rempli une fonction de colonisation.
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.