The Pedagogy of the Pastor: The Formation of the Social Studies Curriculum in Ontario

Authors

  • Sheila Cavanagh

Abstract

The Ontario social studies curriculum, developed in the first half of the 20th century, was modelled on the techniques of the Christian pastorate. I use a Foucaultian methodology to argue that this curriculum developed within the students an attitude that formed their thinking as democratic citizens of a developing nation — that incited both a commitment to care for those thought to need Christian instruction and a strong respect for the British Empire. At the same time, this practice of care served a colonizing function.

Le programme de sciences sociales en Ontario, qui a été élaboré au cours de la première moitié du XXe siècle, a eu pour modèle les études pastorales chrétiennes. Se servant de la méthodologie foucaultienne, l’auteure soutient que ce programme a développé chez les étudiants une attitude qui a formé leur pensée en tant que citoyens d’une nation démocratique en développement — ce qui les a amenés à se soucier du sort des personnes qui, à leurs yeux, avaient besoin d’une éducation chrétienne et à éprouver un énorme respect pour l’empire britannique. Parallèlement, cette pratique de la compassion a rempli une fonction de colonisation. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2001-12-02

How to Cite

Cavanagh, S. (2001). The Pedagogy of the Pastor: The Formation of the Social Studies Curriculum in Ontario. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 26(4), 401–417. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2813

Issue

Section

Articles