Canadian Arts Education: A Critical Analysis of Selected Elementary Curricula
Abstract
This article presents a critical analysis of recent elementary arts curricula from Quebec, Saskatchewan, British Columbia, and Ontario in terms of Miller and Seller’s (1990) discussion of transmission, transaction, and transformation curriculum positions, and Grenier’s (1990) description of three conceptions of the nature of art — “conceptualized art,” “art as cultural product,” and “art as a symbolic system.” The analysis identifies the curriculum perspectives and views of art in the curriculum documents, and then the assumptions about arts literacy, exposing problematic issues regarding expectations of arts education and its delivery in the schools.
Dans cet article, l’auteure présente une analyse critique des programmes récents d’arts plastiques au primaire au Québec, en Saskatchewan, en Colombie-Britannique et en On- tario. Pour ce faire, elle a recours aux concepts de transmission, de transaction et de transformation utilisés par Miller et Seller (1990) et à la description des trois conceptions de l’art établies par Grenier (1990), à savoir l’“art conceptualisé,” l’“art comme produit culturel” et l’“art comme système symbolique.” Dans son analyse, l’auteure identifie les diverses perceptions de l’art dans le matériel pédagogique des programmes d’arts plasti- ques et les postulats qu’ils supposent pour ce qui a trait à la connaissance de l’art, et met en relief les problèmes qui en dérivent du point de vue des attentes des enseignants d’arts plastiques et de la prestation des cours dans les écoles.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.