Gender Issues in Education for Science and Technology: Current Situation and Prospects for Change

Authors

  • Sandra Acker
  • Keith Oatley

Abstract

Girls and women remain substantially under-represented in mathematics, science, and technology in school and in the workplace. Although this problem is recognized, its complexity is widely underestimated and causes are not well understood. We review prevailing explanations, which tend to concentrate either on possible gender differentials in qualities such as self-confidence, or on school practices that allow boys to dominate classroom interaction and monopolize such technology as computers. We also identify disadvantageous features of higher education and the workplace. We then consider what is known about educational innovation, especially in the area of gender equity, and describe some interventions concerned with gender and science and technology education. Finally, we raise unresolved questions and issues about gender equity efforts in science and technology education and suggest directions for research.

Les filles et les femmes sont nettement sous-représentés en mathématiques, en science et en technologie à l’école et sur le marché du travail. Bien que ce problème soit reconnu, sa complexité est largement sous-estimée et ses causes ne sont pas bien comprises. Les auteurs passent en revue les explications qui ont présentement cours, lesquelles tendent à mettre en relief soit les différences qui existeraient entre les sexes pour ce qui est, par exemple, de la confiance en soi, soit les pratiques scolaires qui permettent aux garçons de dominer l’interaction en classe et de monopoliser la technologie, comme les ordina- teurs. Les auteurs identifient également les caractéristiques désavantageuses de l’éducation supérieure et des milieux de travail. Ils se penchent ensuite sur les connaissances actuelles au sujet des innovations en éducation, particulièrement dans le domaine de l’égalité entre les sexes, et décrivent quelques interventions tenant compte du sexe dans l’enseignement des sciences et de la technologie. Ils terminent en soulevant quelques questions non ré- glées au sujet des efforts à faire en matière d’égalité des sexes dans les cours de science et de technologie et proposent des orientations pour la recherche. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

1993-09-22

How to Cite

Acker, S., & Oatley, K. (1993). Gender Issues in Education for Science and Technology: Current Situation and Prospects for Change. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 18(3), 255–272. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2659

Issue

Section

Articles