The Revival of School Administration: Alasdair MacIntyre in the Aftermath of the Common School

Authors

  • Mark Holmes

Abstract

Alasdair MacIntyre’s philosophy, based on Aristotle and the Judaeo-Christian tradition, argues for the objective virtues of truth, courage, justice, friendship, and humility. The aesthete, the therapist, and the manager are, in consequence of MacIntyre’s ideas, found to be removed from daily life and from virtue. Their role play further removes them from the good. Because public schools appealing to a lowest common denominator of values are academically and socially unsuccessful as compared with those teaching a shared doctrine within a com- munity, his ideas are particularly relevant. The future educational system will see schools of choice based on traditional virtue becoming popular among parents.

La philosophie d’Alasdair McIntyre, qui repose sur Aristote et la tradition judéo- chrétienne, prône les vertus objectives de la vérité, du courage, de la justice, de l’amitié et de l’humilité. Dans l’esprit de MacIntyre, l’esthète, le thérapeute et le gestionnaire sont loin de la vie quotidienne et de la vertu. Leur rôle les éloigne davantage du bien. Comme les écoles publiques qui visent le plus petit dénomi- nateur commun en matière de vertus échouent sur le plan scolaire et social en comparaison de celles qui enseignent une doctrine partagée par la communauté, les idées de MacIntyre sont particulièrement pertinentes. Le système d’éducation de l’avenir verra des écoles de choix fondées sur les vertus traditionnelles de plus en plus valorisées par les parents. 

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Published

1992-12-22

How to Cite

Holmes, M. (1992). The Revival of School Administration: Alasdair MacIntyre in the Aftermath of the Common School. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 17(4), 422–436. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2642

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