Subject-ivity in the Classroom: Feminism Meets Academe

Authors

  • Dawn Currie

Abstract

The literature of feminist pedagogy emphasizes the transformation of women from passive recipients of knowledge to active knowers who see themselves as agents of social change. This transformation is linked to consciousness-raising and experiential learning—as means to empower students. I here discuss prob- lems encountered as a white, heterosexual teacher developing such pedagogical practices in the university classroom, showing how these problems are related to the unexamined epistemological basis of these practices. I show how an over- emphasis on subjective, experiential learning can lead to epistemological relativ- ism as resistance to the hegemony of Eurocentric, academic feminism. Challenges to my authority as a white academic “expert” have led me to advocate a feminist pedagogy based on relational thinking that brings together subjective and objective dimensions of knowing. Ironically, this approach heightens rather than diminishes the contradictions we face as feminist teachers.

Les écrits sur la pédagogie féministe mettent l’accent sur la transformation des femmes, de réceptrices passives des connaissances à connaisseures actives qui se voient comme des agentes des changements sociaux. Cette transformation est liée à la conscientisation et à l’apprentissage par l’expérience personnelle, deux moyens de responsabiliser les étudiants. L’auteure analyse des problèmes aux- quels elle a à faire face en tant que professeure hétérosexuelle de race blanche ayant recours à de telles méthodes pédagogiques à l’université; elle explique comment ces problèmes sont reliés au fait que le fondement épistémologique de ces méthodes n’a pas été approfondi. Elle montre comment la trop grande impor- tance accordée à l’apprentissage au moyen d’expériences subjectives peut mener à un relativisme épistémologique qui correspond à une forme de résistance à l’hégémonie du féminisme universitaire eurocentrique. La contestation de l’auto- rité de l’auteure en tant qu’“experte” universitaire de race blanche l’a amenée à prôner une pédagogie féministe reposant sur une pensée relationnelle qui con- jugue les dimensions subjectives et objectives de la connaissance. Ironiquement, cette approche intensifie les contraditions auxquelles font face les professeures féministes, plutôt que de les diminuer. 

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Published

1992-09-22

How to Cite

Currie, D. (1992). Subject-ivity in the Classroom: Feminism Meets Academe. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 17(3), 341–364. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2639

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