Feminist Anthropology and Critical Pedagogy: The Anthropology of Classrooms’ Excluded Voices

Authors

  • Homa Hoodfar

Abstract

Critical pedagogy challenges the exclusionary practices of racism, sexism, ablism, and heterosexism in the dominant society. The exponents of critical pedagogy have rejected the traditional view of classroom instruction in favour of ap- proaches that challenge the status quo. In this paper, by reviewing some of my teaching experiences as a woman of colour, I demonstrate that not all teachers teach pedagogy in the same way. Based on my observations, I argue that debates on critical pedagogy should include voices from outside the dominant social groups and ethnicities, be they teachers’ or students’ voices. Furthermore, the success of teaching for social change depends on our ability to incorporate these critical approaches in conventional courses and subject matters where, in my experience, not all students would welcome unconventional classroom relations.

La pédagogie critique conteste les pratiques d’exclusion que sont, dans les groupes sociaux dominants, le racisme, le sexisme, l’hétérosexisme et la discrimi- nation fondée sur les déficiences. Les chefs de file de la pédagogie critique rejettent l’enseignement traditionnel au profit d’approches qui mettent en question le statu quo. Dans cet article, l’auteure démontre, tout en analysant certaines de ses expériences pédagogiques en tant que Noire, que tous les enseignants n’ensei- gnent pas la pédagogie de la même manière. Se fondant sur ses observations, l’auteure soutient que les débats sur la pédagogie critique devraient inclure des points de vue provenant d’ethnies ou de groupes sociaux non dominants, qu’il s’agisse des points de vue des enseignants ou des élèves. Le succès de la pédagogie eu égard aux changements sociaux dépend de notre aptitude à incorpo- rer ces approches critiques dans les matières et les cours traditionnels où, d’après l’expérience de l’auteure, tous les élèves ne sont pas disposés à accueillir favorablement des méthodes d’enseignement non traditionnelles. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

1992-09-22

How to Cite

Hoodfar, H. (1992). Feminist Anthropology and Critical Pedagogy: The Anthropology of Classrooms’ Excluded Voices. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 17(3), 303–320. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2636

Issue

Section

Articles