College Choice: A Survey of English-Speaking High School Students in Quebec

Authors

  • Geoffrey Isherwood Queen's University

Abstract

Anglophone Quebec students may in their last year of high school choose a college to attend. Chapman's model of choice, which incorporates both student characteristics and external influences—significant others, college characteristics, and college efforts to communicate with students—offers a conceptual framework for detecting patterns in their choices. A sample survey of 422 students found that college reputation and location coupled with student academic average and attitude to high school determined choice. Colleges were caught in the dilemma of trying to achieve the goal of excellence while at the same time maintaining an open admission policy. A network of colleges with different corporate missions would, to some extent, alleviate the dilemma.

La recherche présentée dans cet article visait à préciser comment les élèves anglophones du Québec dans leur dernière année de secondaire choisissent le collège qu'ils veulent fréquenter. Le modèle de choix de Chapman, qui intègre à la fois les caractéristiques des élèves et les influences extérieures—personnes prisées par les élèves, caractéristiques des collèges et efforts des collèges pour communiquer avec les élèves—a servi de cadre conceptuel. Un sondage mené auprès de 422 élèves a révélé que le choix de l'établissement était déterminé par la réputation et l'emplacement du collège ainsi que par la moyenne scolaire de l'élève et son attitude vis-à-vis de l'école secondaire. Les collèges sont aux prises avec un dilemme: essayer d'atteindre leur objectif d'excellence tout en maintenant une politique ouverte d'admission. Un réseau de collèges avec des missions différentes pourrait, dans une certaine mesure, régler ce dilemme. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

1991-02-22

How to Cite

Isherwood, G. (1991). College Choice: A Survey of English-Speaking High School Students in Quebec. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 16(1), 72–83. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2595

Issue

Section

Articles