Educational Accountability in Alberta

Authors

  • Nelly McEwen

Abstract

Alberta has actively increased accountability for educational performance since the early 1980s through introduction of the student achievement and diploma examination programs, five evaluation policies, and public reporting requirements. In 1994, the government moved to province-wide planning for more and better reporting of infor- mation to enhance public accountability. Accountability focuses attention on performance, communicates how successful the performance is, and proposes strategies for improve- ment. In this article I describe accountability for K-12 education in Alberta, identifying policies, programs, and strategies that help ensure public accountability for educational results. I also describe Alberta Education’s 1994 Three-Year Business Plan, which increases accountability for school jurisdictions and schools.

L’Alberta s’emploie à mettre davantage l’accent sur la responsabilité eu égard au rendement scolaire depuis le début des années 90. C’est dans cet esprit qu’elle a mis sur pied des programmes d’évaluation des élèves et d’examen des diplômes, implanté cinq politiques d’évaluation et formulé des exigences pour ce qui est des rapports publics. En 1994, le gouvernement a opté pour une planification à la grandeur de la province afin d’améliorer qualitativement et quantitativement les informations communiquées. Parler de responsabilité, c’est mettre l’accent sur la performance, déterminer le niveau de réussite à cet égard et proposer des stratégies en vue d’apporter des améliorations. Dans cet article, l’auteure décrit la responsabilité face au public de la maternelle à la fin du secondaire en Alberta en identifiant les politiques, programmes et stratégies qui aident à assurer une responsabilité eu égard aux résultats scolaires. L’auteure décrit également le plan d’action global de trois ans mis sur pied en 1994 en Alberta, lequel augmente la responsabilité des juridictions scolaires et des écoles. 

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Published

1995-03-02

How to Cite

McEwen, N. (1995). Educational Accountability in Alberta. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 20(1), 27–44. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2702

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