DISCOURSES OF DIFFERENCE? EXAMINING GENDER DIFFERENCES IN LINGUISTIC CHARACTERISTICS OF WRITING
Abstract
Set in the context of international concerns about boys’ achievements in writing, this article presents research that explores gender differences or similarities in linguistic competence in writing. Drawing on the results of a large‐scale analysis of the linguistic characteristics of secondary‐aged writers, we outline gender difference in the sample. The article explains the limited differences revealed through this analysis but highlights the repeated pattern of differences in boys’ writing, mirroring parallel patterns in able writers. The findings are discussed light of the prevalent discourse of difference that permeates academic, professional, and political consideration of gender and writing.
Keywords: linguistic development, writing processes, identity
Dans le droit fil des inquiétudes que suscite le rendement scolaire des garçons en écriture, cet article présente une recherche sur les différences et les similitudes selon le sexe quant à l’aptitude à écrire. Analysant les résultats d’une vaste étude portant sur les caractéristiques linguistiques d’élèves du secondaire, les auteurs tiennent compte des différences selon le sexe dans l’échantillon. Ils expliquent les différences limitées qu’a révélées cette analyse tout en soulignant le profil répétitif des différences dans les écrits des garçons, faisant en cela écho à des caractéristiques parallèles chez les élèves ayant une aptitude à écrire. Les auteurs discutent des conclusions à la lumière du discours sur la différence partout présent dans les considérations pédagogiques, professionnelles et politiques sur le genre et l’écriture.
Mots clés : développement linguistique, processus d’écriture, identité
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.