The Role of Afrocentricity in the Inclusive Curriculum in Canadian Schools

Authors

  • George Sefa Dei Queen's University

Abstract

Developing an “inclusive curriculum” that highlights Afrocentric knowledge will be a difficult task in Canadian schools. Nevertheless, the educational stories and experiences of Black/African-Canadian high school students demonstrate the need for a very different approach to both curricular offerings and pedagogic practices. Afrocentric knowledge not only is important for the intellectual and social growth of such students, but plays a part in the multi-centric education of all students. A curriculum which is inclusive in this broad sense will entail transformation of educational structures in Canada.

L’élaboration d’une “pédagogie de l’inclusion” qui met en lumière les connaissances afrocentriques s’avérera une tâche difficile pour les écoles canadiennes. Quoi qu’il en soit, les propos et les expériences des élèves noirs canadiens du secondaire démontrent la nécessité d’une approche très différente dans les programmes et les méthodes pédago- giques. Les connaissances afrocentriques sont importantes pour le développement intel- lectuel et social de ces élèves, en plus de jouer un rôle dans l’éducation multicentrique de tous les élèves. Un programme faisant ainsi appel à une pédagogie de l’inclusion nécessitera la transformation des structures de l’éducation au Canada. 

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Published

1996-06-02

How to Cite

Sefa Dei, G. (1996). The Role of Afrocentricity in the Inclusive Curriculum in Canadian Schools. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 21(2), 170–186. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje//index.php/cje-rce/article/view/2729

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