
Stream:	
  Culture/Politics/Technology,	
  6(1):	
  56-­‐65	
  
http://journals.sfu.ca/cpt/index.php/stream/index	
  

Corresponding Author: Anis	
  Rahman	
  (abur@sfu.ca)	
  
 

The	
  Problems	
  with	
  Reimagining	
  Public	
  Media	
  in	
  the	
  Context	
  of	
  Global	
  
South	
  

	
  
Anis	
  Rahman	
  
School	
  of	
  Communication,	
  Simon	
  Fraser	
  University	
  
	
  
Abstract	
  
	
  
This	
  paper	
  puts	
   forward	
  a	
  case	
   from	
  the	
  global	
   south	
   into	
   the	
  discussion	
  of	
  public	
  media.	
   It	
  pays	
  
particular	
  attention	
  to	
  Bangladesh,	
  an	
  epicenter	
  of	
  a	
   thriving	
  media	
  system	
  in	
  South	
  Asia.	
  From	
  a	
  
political	
  economic	
  perspective	
  in	
  this	
  paper	
  I	
  ask:	
  can	
  the	
  state	
  broadcaster	
  BTV	
  be	
  a	
  public	
  media?	
  
Based	
  on	
  a	
  combination	
  of	
  methods	
  including	
  in-­‐depth	
  interviews	
  and	
  document	
  analysis,	
  I	
   locate	
  
four	
  problematic	
  areas	
   including	
  political	
   instrumentalization,	
  commercialization,	
   struggle	
   for	
  au-­‐
tonomy,	
  and	
  contradictory	
  policy	
  responses	
  –	
  all	
  which	
  impede	
  BTV’s	
  ability	
  to	
  perform	
  as	
  a	
  public	
  
media.	
  I	
  argue	
  that	
  this	
  inability	
  has	
  to	
  be	
  understood	
  not	
  as	
  a	
  failure	
  of	
  the	
  state	
  but	
  as	
  a	
  result	
  of	
  
colonial	
   legacy,	
   post-­‐colonial	
   transformation,	
   as	
   well	
   as	
   a	
   derivative	
   of	
   neoliberal	
   market-­‐
orientation	
  of	
  communications	
  in	
  the	
  global	
  South.	
  
	
  

	
  
Keywords	
  
public	
  media,	
  global	
  South,	
  television	
  journalism,	
  political	
  instrumentalization,	
  Bangladesh	
  
	
  
Introduction	
  
	
  
Over	
  the	
  past	
  several	
  decades,	
  Public	
  Service	
  Broadcasting	
  (henceforth	
  	
  PSB)	
  has	
  been	
  subject	
  to	
  a	
  
combined	
  commercial,	
  political	
  and	
  ideological	
  assault,	
  everywhere	
  in	
  the	
  world	
  and	
  on	
  every	
  front	
  
–	
  but	
  “most	
  strikingly	
  in	
  northwest	
  Europe	
  –	
  the	
  heartland	
  of	
  PSB”	
  (Lowe	
  &	
  Steemers,	
  2012,	
  p.	
  9).	
  
While	
  there	
  is	
  a	
  repeated	
  claim	
  of	
  decline	
  in	
  public	
  service	
  media	
  in	
  line	
  with	
  a	
  misleading	
  claim	
  for	
  
the	
  “end	
  of	
   television”	
  (Katz,	
  1996;	
  2009),	
   in	
  many	
  European	
  countries,	
  as	
  well	
  as	
  elsewhere	
  (for	
  
example,	
  Japan	
  and	
  Korea),	
  PSB	
  is	
  still	
  well	
  entrenched	
  (see	
  Curran,	
  2002;	
  Jakubowicz,	
  2007).	
  Such	
  
resilience,	
  in	
  the	
  wake	
  of	
  the	
  global	
  financial	
  crisis,	
  merits	
  attention	
  and	
  efforts	
  to	
  defend	
  and	
  revi-­‐
talize	
  the	
  core	
  strengths	
  of	
  public	
  service	
  media.	
  In	
  fact,	
  the	
  past	
  two	
  decades	
  have	
  witnessed	
  an	
  all-­‐
inclusive	
  applied	
  and	
  scholarly	
  turn	
  towards	
  public	
  service	
  media,	
  as	
  the	
  meaning	
  and	
  narrative	
  of	
  
both	
  the	
   ‘public	
  service’	
  and	
   ‘broadcasting’	
  have	
  been	
  extended,	
   transformed,	
  and	
  renegotiated	
  to	
  
readjust	
   to	
   changing	
   circumstances.	
   The	
   reconceptualization	
   of	
   public	
   service	
   brings	
   community	
  
broadcasting,	
   grassroots	
  media,	
   civic	
  broadcasting,	
   as	
  well	
   as	
  web-­‐based	
  broadcasting	
  under	
  one	
  
broad	
  umbrella	
  term	
  public	
  service	
  media	
  (PSM).	
  A	
  range	
  of	
  comprehensive	
  literature	
  and	
  diverse	
  
case	
  studies	
  has	
  been	
  produced	
  by	
  Re-­‐Visionary	
  Interpretations	
  of	
  the	
  Public	
  Enterprise	
  (RIPE)	
  in	
  
this	
  regard	
  (see,	
  Lowe	
  &	
  Steemers,	
  2012;	
  Lowe	
  &	
  Bardoel,	
  2007;	
  Lowe	
  &	
  Jauert,	
  2005).	
  However,	
  
this	
  might	
  not	
  be	
  the	
  case	
  for	
  much	
  of	
  the	
  global	
  South	
  where	
  television	
  is	
  still	
  an	
  emerging	
  media.	
  
Given	
  that	
  there	
  is	
  a	
  general	
   lack	
  of	
   fully-­‐fledged	
  PSB	
  in	
  many	
  developing	
  countries;	
  public	
  media	
  
scholars	
  pay	
  a	
  little	
  attention	
  to	
  explore	
  the	
  prospect	
  of	
  public	
  media	
  in	
  the	
  contexts	
  of	
  global	
  South.	
  
In	
  recent	
  decades	
  the	
  roles	
  that	
  underpin	
  public	
  service	
  media	
  have	
  continued	
  to	
  evolve.	
  PSB	
  is	
  

often	
  equated	
  with	
  public	
  broadcasting	
  (independently	
  owned,	
  financed,	
  and	
  managed	
  by	
  the	
  pub-­‐
lic,	
  e.g.	
  Pacifica	
  radio	
  in	
  the	
  US)	
  and	
  state	
  broadcasting	
  services	
  (completely	
  owned,	
  controlled,	
  and	
  
managed	
  by	
  the	
  state,	
  e.g.	
  CCTV	
  in	
  China).	
  However,	
  an	
  ideal	
  model	
  of	
  PSB	
  implies	
  an	
  autonomous	
  
organization	
  that	
  is	
  supported	
  or	
  even	
  owned	
  by	
  the	
  state	
  but	
  controlled	
  and	
  managed	
  as	
  a	
  public	
  
corporation	
  and	
  funded	
  by	
  a	
  system	
  of	
  licensing	
  fees	
  or	
  taxes	
  (e.g.	
  CBC	
  in	
  Canada	
  or	
  BBC	
  in	
  the	
  UK).	
  
James	
  Curran	
  (2002)	
  notes	
  that	
  PSB	
  does	
  not	
  mean	
  only	
  public	
  broadcasting;	
  a	
  commercial	
  TV	
  out-­‐



 

 57	
  

let	
   can	
   be	
   a	
   PSB	
   if	
   it	
   complies	
  with	
   state	
   provided	
   regulations	
   and	
   pursue	
   public	
   objectives	
   (e.g.	
  
Sweden’s	
  TV4	
  or	
  Finland’s	
  MTV).	
  PSB	
  enjoys	
  a	
  greater	
  degree	
  of	
  independence	
  compared	
  to	
  state-­‐
controlled	
  public	
  media.	
  Historically,	
  public	
  service	
  broadcasting	
  held	
  monopolies	
  in	
  many	
  Western	
  
European	
  countries	
  (Zhao	
  &	
  Hackett,	
  2005,	
  p.	
  4),	
  and	
  the	
  state-­‐owned	
  public	
  broadcasting	
  service	
  
has	
   often	
   been	
   the	
   dominant	
   one	
   in	
   postcolonial	
   nation-­‐states	
   (Banerjee	
   &	
   Seneviratne,	
   2006;	
  
Alhassan,	
  2005).	
  Some	
  insist	
  that	
  a	
  state	
  media	
  is	
  very	
  different	
  from	
  public	
  media	
  (in	
  the	
  contexts	
  
of	
  the	
  post-­‐communist	
  and	
  post-­‐	
  apartheid	
  countries),	
  although	
  both	
  categories	
  claim	
  to	
  serve	
  the	
  
public	
  (see,	
  Knight,	
  2013;	
  Petre,	
  2012).	
  If	
  state	
  broadcaster	
  and	
  PSB	
  share	
  some	
  common	
  character-­‐
istics,	
   can	
  a	
  state	
  broadcaster	
  be	
  an	
  effective	
   instance	
  of	
   ‘public	
  media’?	
  This	
  paper	
   takes	
  Bangla-­‐
desh,	
  site	
  of	
  a	
  thriving	
  (but	
  not	
  untroubled)	
  media	
  system	
  in	
  South	
  Asia,	
  to	
  answer	
  to	
  this	
  question.	
  
It	
  contextualizes	
  broadcasting	
  in	
  a	
  postcolonial	
  scenario,	
  and	
  then	
  explores	
  the	
  prospects	
  and	
  prob-­‐
lems	
  of	
  BTV	
  (Bangladesh	
  Television	
  –	
  a	
  state-­‐owned	
  media	
  organization	
  in	
  operation	
  since	
  1964)	
  
as	
  an	
  example	
  public	
  media	
  in	
  this	
  context.	
  
	
  
Public	
  Media	
  in	
  a	
  Postcolonial	
  Context	
  
	
  
Efforts	
  to	
  support	
  public	
  media	
  in	
  the	
  context	
  of	
  the	
  Global	
  South	
  are	
  complicated	
  by	
  the	
  legacy	
  of	
  
colonial	
  heritage,	
  the	
  postcolonial	
  quest	
  for	
  nation	
  building,	
  and	
  the	
  crosscurrents	
  of	
  commerciali-­‐
zation	
  and	
  democratization	
  in	
  the	
  era	
  of	
  globalization	
  (Eko,	
  2003;	
  Banerjee,	
  &	
  Seneviratne,	
  2006).	
  
In	
  order	
  to	
  understand	
  why	
  state	
  broadcasters	
  in	
  the	
  Global	
  South	
  did	
  not	
  emerge	
  as	
  a	
  full-­‐fledged	
  
“public	
   service	
  broadcaster”,	
   as	
   in	
  many	
  European	
   countries,	
  we	
  have	
   to	
   see	
   the	
  historic	
   circum-­‐
stances	
  in	
  which	
  the	
  state	
  broadcasters	
  in	
  many	
  postcolonial	
  nation-­‐states	
  came	
  into	
  being.	
  Public	
  
radio	
   broadcasting,	
   for	
   example,	
  was	
   first	
   introduced	
   in	
   Africa	
   and	
   India	
   by	
   the	
   colonial	
   powers	
  
primarily	
  “to	
  further	
  their	
  own	
  imperialist	
  interests	
  and	
  policies”	
  as	
  well	
  as	
  “to	
  deliver	
  urgent	
  prop-­‐
aganda”	
  of	
  the	
  British	
  Empire	
  (Alhassan,	
  2005	
  ;	
  Agrawal	
  &	
  Raghaviah,	
  2006).	
  Aginam	
  provides	
  an	
  
insight	
  on	
  the	
  consequences	
  of	
  this,	
  worth	
  quoting	
  at	
  length:	
  
	
  
“…	
  even	
  though	
  the	
  British	
  made	
  some	
  effort,	
  particularly	
  in	
  the	
  waning	
  years	
  of	
  colonial	
  rule,	
  
to	
  bequeath	
  a	
  truly	
  public	
  service	
  system	
  to	
  her	
  colonies…	
  Such	
  efforts	
  were,	
  however,	
  wish-­‐
ful,	
   as	
   the	
   newly	
   independent	
   states	
   in	
   no	
   time	
   turned	
   the	
   semiautonomous	
   broadcasting	
  
corporations	
  into	
  government	
  agencies,	
  which	
  left	
  them	
  vulnerable	
  to	
  official	
  manipulation…	
  
While	
  some	
  of	
  these	
  broadcasting	
  institutions	
  retained	
  their	
  original	
  designation	
  as	
  corpora-­‐
tions,	
  they	
  were	
  in	
  reality	
  no	
  more	
  than	
  official	
  mouthpiece	
  of	
  whichever	
  regime	
  was	
  in	
  pow-­‐
er.	
  (Aginam,	
  2005,	
  p.	
  125-­‐126)	
  	
  	
  	
  	
  

	
  
Indeed,	
  the	
  practice	
  of	
  using	
  media	
  for	
  the	
  interest	
  of	
  the	
  ruling	
  party	
  was	
  not	
  intrinsic	
  to	
  postcolo-­‐
nial	
  regimes	
  and	
  their	
  political	
  systems,	
  but	
  was	
  rather	
  an	
   imperial/colonial	
   legacy	
  that	
   the	
  auto-­‐
cratic	
  governments	
  in	
  the	
  newly	
  independent	
  nation-­‐states	
  began	
  to	
  rejuvenate	
  for	
  the	
  same	
  pur-­‐
poses	
  valued	
  by	
  the	
  former	
  colonial	
  ruler	
  originally:	
  to	
  serve	
  the	
  ruling	
  power.	
  Although	
  the	
  coloni-­‐
al	
  state	
  resisted	
  the	
  seductions	
  of	
  the	
  market	
  and	
  extended	
  the	
  use	
  of	
  radio	
  to	
  include	
  educational	
  
and	
  community	
  building	
  aims,	
  some	
  postcolonial	
  states	
  could	
  not	
  resist	
  the	
  influence	
  of	
  marketiza-­‐
tion	
  forces	
  for	
  in	
  the	
  long	
  run.	
  With	
  the	
  implementation	
  of	
  Structural	
  Adjustment	
  Programs	
  (SAP),	
  
liberalization	
  of	
   the	
  airwaves	
  and	
   the	
  rise	
  of	
  private	
  broadcasting	
   in	
  postcolonial	
  Africa	
  and	
  else-­‐
where,	
  the	
  quest	
  for	
  media	
  democratization	
  have	
  ironically	
  been	
  replaced	
  by	
  new	
  communication	
  
policy	
  regimes	
  that	
  valorize	
  the	
  market	
  (Alhassan,	
  2005).	
  
Bangladesh	
   fits	
   into	
   the	
   larger	
   colonial	
   and	
   postcolonial	
   history	
   of	
   the	
   Indian	
   sub-­‐continent	
  

where	
  public	
  broadcasting	
  was	
  born	
  in	
  the	
  colonial	
  era,	
  but	
  later	
  expanded	
  and	
  solidified	
  as	
  a	
  “na-­‐
tionalist	
  project”	
  with	
  elements	
  of	
  linguistic	
  and	
  cultural	
  diversity.	
  Albeit	
  used	
  and	
  manipulated	
  as	
  
the	
  “official	
  mouthpiece”	
  of	
  the	
  government,	
  in	
  both	
  postcolonial	
  Africa	
  and	
  India,	
  the	
  public	
  broad-­‐
casting	
   system	
  could	
  not	
   survive	
   and	
  expand	
  without	
   the	
   full	
   support	
   and	
   control	
   of	
   the	
  govern-­‐



 

 58	
  

ment.	
  It	
  was	
  not	
  long	
  ago	
  that	
  state	
  controlled	
  electronic	
  media,	
  such	
  as	
  All	
  India	
  Radio,	
  Radio	
  Paki-­‐
stan,	
  and	
  later	
  Bangladesh	
  Radio,	
  played	
  a	
  central	
  role	
  in	
  shaping	
  national	
  identity	
  and	
  reinterpret-­‐
ing	
   colonial	
   and	
   pre-­‐colonial	
   histories	
   (Page	
  &	
   Crawley,	
   2001,	
   p.	
   26),	
   and	
   government	
   programs	
  
related	
   to	
   education,	
   health,	
   family	
   planning,	
   agriculture	
   and	
   other	
   development	
   issues	
   were	
  
beamed	
  across	
   thousands	
  of	
  villages	
   (Agrawal	
  &	
  Raghaviah,	
  2006).	
  However,	
  owing	
   to	
   liberaliza-­‐
tion,	
  privatization,	
  and	
  globalization	
  of	
  satellite	
  broadcasting,	
  the	
  priority	
  of	
  public	
  broadcasters	
  in	
  
India	
  has	
  been	
  gradually	
  shifted	
  from	
  pursuing	
  a	
  public	
  agenda	
  to	
  capitalizing	
  and	
  materializing	
  the	
  
public	
  good	
  (Thomas,	
  2010).	
  
	
  Within	
   this	
   plurality,	
   following	
   the	
   postcolonial	
   tradition,	
   political	
   biases	
   of	
  media	
   have	
   been	
  

highly	
  normalized	
  by	
  the	
  political	
  regimes.	
  This	
  impacted	
  the	
  progress	
  of	
  PSB	
  in	
  South	
  Asia	
  to	
  a	
  var-­‐
ied	
  degree.	
  Extensive	
  efforts	
  have	
  been	
  made	
  over	
  the	
  years	
  to	
  transform	
  the	
  giants	
  of	
  India’s	
  state	
  
broadcasting,	
  Doordarshan	
  and	
  All	
  India	
  Radio,	
  into	
  full	
  PSBs.	
  For	
  instance,	
  with	
  the	
  support	
  of	
  the	
  
government,	
  Indian	
  public	
  broadcaster	
  Prasar	
  Bharati	
  Corporation	
  (PBC)	
  and	
  its	
  213	
  radio	
  stations	
  
and	
  50	
  television	
  stations	
  not	
  only	
  survived	
  the	
  colonial	
  hangover	
  but	
  have	
  become	
  the	
  largest	
  ra-­‐
dio	
  and	
  television	
  network	
  in	
  the	
  world	
  (Seneviratne,	
  2006,	
  p.	
  41).	
  After	
  more	
  than	
  a	
  decade	
  long	
  
struggle,	
  Japan	
  Overseas	
  Cooperation	
  Agency	
  (JICA)	
  and	
  Radio	
  Nepal	
  are	
  on	
  the	
  verge	
  of	
  formulat-­‐
ing	
  policy	
  and	
  legal	
  provisions	
  to	
  transform	
  Radio	
  Nepal	
  into	
  a	
  PSB.	
  Bhutan	
  Broadcasting	
  Service	
  is	
  
on	
  the	
  move	
  towards	
  PSB	
  (Smith,	
  2012).	
  PSB	
  in	
  South	
  Asia,	
  with	
  its	
  rapidly	
  growing	
  private	
  media	
  
system,	
  thus	
  resembles	
  the	
  ‘Polarized	
  Pluralist	
  model’	
  sketched	
  by	
  Hallin	
  and	
  Mancini	
  (2004)1,	
  but	
  
may	
  require	
  a	
  fourth	
  model	
  such	
  as	
  “divergent	
  pluralist	
  model”	
  to	
  be	
  adequate,	
  in	
  which	
  there	
  is	
  no	
  
one	
  media	
  system	
  but	
  “a	
  complex	
  web	
  of	
  media	
  systems	
  with	
  divergent	
  characteristics”	
  (Thussu	
  &	
  
Jain,	
  2013).	
  	
  
	
  
Television	
  in	
  Bangladesh	
  
	
  
The	
  history	
  of	
  television	
  in	
  Bangladesh	
  traces	
  back	
  to	
  British	
  colonial	
  era.	
  In	
  1937,	
  All	
  India	
  Radio	
  
(AIR)	
  was	
  born	
  under	
  BBC	
  model	
  of	
  public	
  broadcasting.	
  The	
   colonial	
   legacy	
  was	
  also	
  applied	
   to	
  
post-­‐partition	
   Pakistan	
   as	
   a	
   public	
   corporation	
   but	
   within	
   a	
   nationalist	
   framework.	
   BTV	
   was	
  
launched	
  in	
  1964	
  in	
  East	
  Pakistan	
  (later	
  Bangladesh)	
  as	
  a	
  part	
  of	
  Pakistan	
  Television	
  Corporation.	
  
Upon	
   independence	
  of	
  Bangladesh	
   in	
  1971,	
   the	
  Awami	
  League	
  government	
  changed	
   the	
  status	
  of	
  
BTV	
  from	
  a	
  public	
  corporation	
  into	
  a	
  state	
  broadcaster	
  under	
  the	
  control	
  of	
  Ministry	
  of	
  Information,	
  
thus	
  fundamentally	
  altering	
  its	
  direction	
  and	
  operation	
  (Shoesmith,	
  Mahmud,	
  &	
  Reza,	
  2013,	
  p.	
  237-­‐
238).	
  The	
  monopoly	
  of	
  BTV	
  has	
  been	
  curbed	
  as	
   the	
  government	
   liberalized	
   television	
   industry	
   in	
  
1997.	
  	
  
In	
  recent	
  decades,	
  television	
  in	
  Bangladesh	
  has	
  emerged	
  as	
  a	
  highly	
  influential,	
  extremely	
  popu-­‐

lar	
  and	
  even	
  somewhat	
  controversial	
  medium.	
  Defying	
  the	
  global	
  recession,	
  the	
  number	
  of	
  satellite	
  
television	
  channels	
  in	
  Bangladesh	
  has	
  rocketed	
  to	
  43	
  in	
  less	
  than	
  two	
  decades,	
  yet	
  more	
  than	
  200	
  
applications	
  remain	
  awaiting	
  a	
  decision	
  regarding	
   licensing	
  (The	
  Daily	
  Star,	
  2013,	
  November	
  26).	
  
Although	
  the	
  state-­‐owned	
  BTV	
  claims	
  itself	
  as	
  a	
  “Public	
  Broadcasting	
  Station”	
  (PBS),	
  there	
  is	
  no	
  in-­‐
dependent	
  public	
   service	
   television	
   in	
  Bangladesh.	
  Despite	
   the	
   growth	
  of	
   cable	
   television,	
  BTV	
   is	
  
still	
   the	
   only	
   terrestrial	
   television	
   station	
   that	
   the	
   overwhelming	
   majority	
   of	
   Bangladeshis	
   can	
  
watch.	
  Currently	
   it	
  has	
  a	
  potential	
  coverage	
  of	
  93	
  per	
  cent	
  of	
  the	
  165	
  million	
  national	
  population,	
  

                                                
1	
   Hallin	
   and	
   Mancini	
   identify	
   three	
   ideal	
   media	
   systems:	
   Mediterranean	
   or	
   Polarized	
   Pluralist	
   Model,	
  
North/Central	
  Europe	
  or	
  Democratic	
  Corporatist	
  Model,	
  and	
  North	
  Atlantic	
  or	
  Liberal	
  Model.	
  They	
  refer	
  Po-­‐
larized	
  pluralism	
  as	
  a	
  model	
  of	
  liberal	
  democracy	
  in	
  which	
  large	
  number	
  of	
  distinct	
  political	
  parties	
  exists,	
  and	
  
inhabits	
  a	
  wide	
  spectrum	
  of	
  political	
  positions.	
  Thussu	
  and	
  Jain	
  (2013)	
  would	
  argue	
  that	
  Indian	
  media	
  does	
  
not	
  fall	
  into	
  any	
  categories	
  of	
  Hallin	
  and	
  Mancini	
  (2004)	
  as	
  it	
  is	
  more	
  linguistically	
  diverse	
  and	
  culturally	
  plu-­‐
ral	
  than	
  in	
  any	
  Mediterranean	
  countries.	
  	
  	
  	
  	
  



 

 59	
  

transmitting	
  17	
  hours	
  of	
  programming	
   including	
  14	
  news	
  bulletins.	
  With	
  a	
  view	
  to	
  reach	
  Bangla-­‐
deshi	
  diaspora,	
  BTV	
  launched	
  its	
  satellite	
  version	
  -­‐	
  BTV	
  World	
  in	
  2004.	
  	
  
	
  
Political	
  Instrumentalization	
  of	
  BTV	
  
	
  
Bangladesh	
   has	
   a	
   history	
   of	
   enduring	
   political	
   intolerance	
   that	
   shatters	
   press	
   freedom	
   (Ahmed,	
  
2009).	
   Bangladesh	
   spent	
   15	
   years	
   under	
  military	
   rule	
   and,	
   although	
   democracy	
  was	
   restored	
   in	
  
1990,	
   the	
   political	
   scene	
   remains	
   volatile.	
   The	
  major	
   political	
   issue	
   that	
   threatens	
   to	
   destabilize	
  
Bangladesh	
  is	
  political	
  divisiveness,	
  a	
  bitter	
  acrimony	
  and	
  ongoing	
  vendetta	
  between	
  the	
  ruling	
  and	
  
opposition	
  parties	
  that	
  often	
  paralyzes	
  parliament,	
  rendering	
  it	
  ineffectual	
  and	
  dysfunctional.	
  Crit-­‐
ics	
  even	
  worry	
  that	
  the	
  antagonism	
  between	
  the	
  main	
  parties	
  -­‐	
  the	
  Awami	
  League	
  and	
  Bangladesh	
  
Nationalist	
  Party	
  -­‐	
  reflects	
  personal	
  animosity	
  between	
  leaders	
  rather	
  than	
  substantial	
   ideological	
  
differences	
   (BBC	
  Media	
  Action,	
  2012,	
  p.	
  9).	
  As	
  a	
   corollary,	
   this	
  has	
   led	
   to	
  politicization	
  of	
   admin-­‐
istration	
  and	
  polarization	
  of	
  journalism	
  along	
  party	
  lines	
  at	
  a	
  huge	
  cost	
  to	
  the	
  public	
  interest	
  (Khan,	
  
2008,	
  p.	
  102).	
  BTV	
  may	
  serve	
  its	
  audience	
  with	
  relevant	
  public	
  service	
  information,	
  but	
  at	
  the	
  same	
  
time	
  it	
  serves	
  the	
  purposes	
  of	
  incumbent	
  governments;	
  the	
  broadcaster	
  is	
  known	
  for	
  its	
  structural	
  
and	
  on-­‐air	
  bias	
  towards	
  ruling	
  parties.	
  
Indeed,	
   the	
   news	
   gathering,	
   production,	
   and	
   treatment	
   procedures	
   at	
  BTV	
  manifest	
   nothing	
   if	
  

not	
  a	
  comprehensive	
  and	
  systematic	
  publicity	
  effort	
  focused	
  on	
  of	
  the	
  activities	
  of	
  the	
  government,	
  
and	
  BTV	
  hardly	
   pretends	
   to	
   camouflage	
   this	
   fact.	
   BTV	
   claims	
   that	
   78%	
  of	
   total	
   programming	
   in-­‐
cludes	
  public	
  interest	
  issues;	
  however,	
  a	
  close	
  examination	
  of	
  the	
  ‘Daily	
  News	
  Assignment	
  Schedule’	
  
(December,	
   2013)	
   of	
   BTV	
   News	
   section	
   reveals	
   that	
   the	
  majority	
   of	
   news	
   (approximately	
   52%)	
  
were	
  pre-­‐determined	
  based	
  on	
  the	
  political	
  proximity	
  to	
  the	
  government	
  (e.g.	
  covering	
  activities	
  of	
  
ministers,	
  secretariats,	
  bureaucrats,	
  ruling	
  party	
  parliament	
  members,	
  party	
  presidiums,	
  party	
  affil-­‐
iates,	
  and	
  even	
  BTV	
  high-­‐officials	
  themselves).	
  In	
  most	
  cases	
  the	
  presence	
  of	
  (a)	
  political	
  figure(s)	
  
or	
  the	
  reference	
  or	
  request	
  of	
  (a)	
  politically	
  important	
  person(s)	
  has	
  tended	
  to	
  be	
  the	
  key	
  impetus	
  
behind	
  the	
  production	
  of	
  news.	
  
It	
  was	
  not	
  too	
  long	
  ago,	
  during	
  the	
  military	
  regimes,	
  that	
  General	
  Zia	
  ur	
  Rahman	
  and	
  General	
  Er-­‐

shad	
  adroitly	
  used	
  television,	
   to	
  showcase	
  their	
  own	
  personalities	
  and	
  the	
  role	
  of	
  the	
  army	
  in	
  na-­‐
tional	
  activities.	
  In	
  fact,	
  for	
  much	
  of	
  the	
  1980s,	
  Bangladesh	
  seemed	
  very	
  much	
  a	
  mirror	
  image	
  of	
  Pa-­‐
kistan,	
   the	
  state	
   from	
  which	
  it	
  had	
  broken	
  away	
  (Page	
  &	
  Crawley,	
  2001,	
  p.	
  57-­‐58).	
  Three	
  decades	
  
have	
  passed,	
  yet	
  the	
  daily	
  assignment	
  schedules	
  –	
  which	
  show	
  evidence	
  of	
  direct	
  gatekeeping	
  in	
  the	
  
pre-­‐production,	
  selection	
  and	
  treatment	
  of	
  news	
  –	
  are	
  enough	
  to	
  induce	
  a	
  sense	
  of	
  déjà	
  vu	
  recalling	
  
the	
  centralized	
  politicization	
  of	
  media	
  that	
  had	
  begun	
  in	
  the	
  colonial	
  era.	
  It	
  also	
  serves	
  as	
  a	
  confir-­‐
mation	
  of	
  a	
  political	
  instrumentalization	
  of	
  public	
  media	
  that	
  has	
  been	
  normalized	
  and	
  naturalized	
  
in	
  the	
  newsroom	
  through	
  daily	
  routine	
  practice	
  over	
  the	
  course	
  of	
  decades.	
  Democratization	
  of	
  the	
  
political	
  system,	
  in	
  this	
  case,	
  did	
  not	
  change	
  the	
  colonial	
  and	
  autocratic	
  political	
  culture	
  that	
  viewed	
  
public	
  media	
   as	
   a	
   venue	
   for	
  propaganda,	
   but	
   rather	
   granted	
   the	
  political	
   legitimacy	
   to	
   effect	
   this	
  
more	
  systematically,	
  routinely,	
  and	
  efficiently.	
  	
  
	
  
Commercialization	
  of	
  State	
  Broadcasting	
  	
  	
  
	
  
Critical	
  scholars	
  argue	
  that	
  advertising-­‐based	
  financing	
  or	
  commercialization	
  of	
  media	
  serves	
  as	
  a	
  
means	
   of	
   reconstituting	
   class	
   power,	
   with	
   profound	
   political	
   and	
   ideological	
   implications	
   (Zhao,	
  
1998).2	
  In	
  fact,	
  each	
  commercial	
  encroachment	
  erodes	
  the	
  accessible	
  space	
  for	
  participation	
  in	
  pub-­‐

                                                
2	
   In	
   the	
   context	
   of	
   China,	
   for	
   example,	
   post-­‐Mao	
   commercialization	
  of	
   state	
  media	
  CCTV	
  did	
  not	
   guarantee	
  
independence	
  but	
  rather	
  entrenched	
  the	
  coexistence	
  of	
  political	
  and	
  commercial	
  instrumentalization	
  further-­‐
ing	
  what	
   Zhao	
   (2012,	
   1998)	
   terms,	
   a	
  Propagandist/Commercial	
  model	
   of	
   journalism.	
   Commercialization	
   of	
  
public	
  broadcasting	
  has	
  been	
  already	
  normalized	
  in	
  many	
  parts	
  around	
  the	
  globe,	
  including	
  Europe.	
  For	
  ex-­‐



 

 60	
  

lic	
  discourse	
  on	
  the	
  part	
  of	
  all	
  of	
  the	
  multiple	
  constituents	
  of	
  ‘the	
  public’	
  writ	
  large	
  (Artz,	
  2003,	
  p.	
  7).	
  
This	
  is	
  applicable	
  both	
  to	
  state	
  and	
  private	
  television	
  in	
  Bangladesh.	
  Aiming	
  to	
  compete	
  for	
  revenue	
  
with	
   the	
  private	
   television	
   channels,	
  BTV	
  uses	
   its	
   access	
   superiority	
   (because	
  BTV	
  has	
  by	
   far	
   the	
  
greatest	
  reach)	
  to	
  charge	
  the	
  highest	
  rate	
  for	
  advertising	
  (up	
  to	
  90,000	
  BDT=	
  approx.	
  1160	
  USD	
  per	
  
minute)	
  during	
  the	
  news,	
  a	
  greater	
  sum	
  than	
  top	
  ranked	
  private	
  television	
  channel	
  ATN	
  Bangla.	
  In-­‐
terestingly,	
  BTV	
  is	
  at	
  present	
  perhaps	
  the	
  only	
  television	
  channel	
  in	
  the	
  country	
  that	
  does	
  not	
  allow	
  
any	
  corporate	
  branding	
  in	
  television	
  news.3	
  BTV	
  is	
  convinced	
  that	
  such	
  corporate	
  branding	
  serves	
  
as	
  a	
  distraction	
  to	
  the	
  reach	
  the	
  audience.4	
  Indeed,	
  BTV	
  has	
  no	
  need	
  to	
  secure	
  corporate	
  branding	
  at	
  
the	
  expense	
  of	
  its	
  own	
  symbolic	
  superiority	
  as	
  the	
  only	
  public	
  television	
  network	
  in	
  the	
  country,	
  as	
  
it	
  has	
  already	
  gained	
  a	
  profitable	
  and	
  superior	
  position	
  by	
  charging	
  the	
  highest	
  rate	
  of	
  advertising	
  
for	
  news	
  –	
  and	
  still	
  attracting	
  the	
  lion’s	
  share	
  of	
  all	
  advertisements.	
  
Such	
  commercial	
  power	
  on	
  the	
  part	
  of	
  a	
  public	
  broadcaster	
  creates	
  hybrid	
  logic	
  of	
  market-­‐state-­‐

media	
  that	
  cannot	
  simply	
  be	
  understood	
  in	
  terms	
  of	
  the	
  public/private	
  dichotomy	
  in	
  the	
  context	
  of	
  
a	
   single	
   nation-­‐state.	
   Rather,	
   it	
   should	
   be	
   analyzed	
   and	
   situated	
   against	
   the	
   backdrop	
   of	
   global	
  
trends	
  towards	
  greater	
  market-­‐orientation	
  of	
   journalism	
  that	
  have	
  emerged	
  as	
  a	
  principal	
  dimen-­‐
sion	
  of	
  journalistic	
  culture	
  and	
  practice	
  (Hanitzsch,	
  2007;	
  McChesney,	
  2003).	
  Curran,	
  Iyengar,	
  Lund	
  
and	
  Salovaara-­‐Moring	
  (2009)	
  found	
  that	
  market-­‐oriented	
  media	
  are	
  less	
  concerned	
  with	
  social	
  and	
  
political	
  awareness	
  and	
  problem-­‐solving	
  and	
  less	
  likely	
  to	
  play	
  a	
  meaningful	
  role	
  in	
  informing	
  the	
  
public,	
  educating	
  them,	
  and	
  pursuing	
  social	
  development.	
  BTV,	
  being	
  fully	
  funded	
  by	
  public	
  sources,	
  
yet	
  profiteering	
  from	
  self-­‐subordination	
  to	
  the	
  market,	
  epitomizes	
  a	
  reinforced	
  ideological	
  contra-­‐
diction	
  facing	
  public	
  media	
  in	
  the	
  neoliberal	
  era.	
  This	
  does	
  not	
  signal	
  the	
  power	
  of	
  state	
  broadcast-­‐
ers	
   being	
  weakened	
   by	
   global	
  market	
   forces,	
   but	
   rather	
   attests	
   to	
   how	
   a	
   third	
  world	
   state	
   itself	
  
works	
  as	
  a	
  mobilizer	
  and	
  patron	
  to	
  integrate	
  public	
  entities	
  into	
  the	
  global	
  “culture-­‐ideology	
  of	
  con-­‐
sumerism”	
   (Sklair,	
   1994,	
   2012)5.	
   BTV	
   thus	
   renews	
   Jakubowicz’s	
   (2007)	
   critique	
   of	
   public	
   broad-­‐
casting,	
  performing	
  as	
  “a	
  pawn	
  on	
  an	
  ideological	
  chessboard,”	
   leaning	
  towards	
  market	
  fundamen-­‐
talism.	
  	
  
	
  
Struggle	
  for	
  Autonomy	
  and	
  Policy	
  Contradiction	
  
	
  
Since	
  the	
  restoration	
  of	
  democracy	
  in	
  1990	
  through	
  a	
  mass	
  uprising	
  against	
  the	
  autocratic	
  ruler	
  HM	
  
Ershad,	
  every	
  successive	
  government	
  has	
  pledged	
  to	
  give	
  autonomy	
  to	
  Betar	
  and	
  BTV.	
  Responding	
  
to	
  popular	
  demand,	
  in	
  1996,	
  the	
  Awami	
  League	
  government	
  constituted	
  a	
  16-­‐member	
  ‘Commission	
  
for	
  Framing	
  Rules	
  and	
  Regulations	
  for	
  the	
  Autonomy	
  of	
  Bangladesh	
  Television’	
  (Radio-­‐TV	
  Autono-­‐
my	
  Commission,	
   aka	
  Asafuddowlah	
  Commission).	
  However,	
   instead	
  of	
   forming	
   a	
  National	
  Broad-­‐
casting	
  Commission	
  as	
   recommended	
  by	
   the	
  commission,	
   the	
  Awami	
  League	
  government	
   formed	
  
two	
  separate	
  authorities:	
  Bangladesh	
  Betar	
  Authority	
  Act,	
  2001	
  and	
  Bangladesh	
  Television	
  Authori-­‐
ty	
  Act,	
  2001.	
  The	
  government	
  retained	
  the	
  commanding	
  height	
  of	
  political	
  control,	
  given	
  that	
  under	
  
these	
  draft	
  laws	
  approved	
  by	
  the	
  cabinet,	
  the	
  government	
  can	
  recruit	
  and	
  terminate	
  officials	
  includ-­‐
ing	
  the	
  chairperson	
  of	
  both	
  BTV	
  and	
  Betar	
  –	
  without	
  giving	
  any	
  reason.	
  The	
  demand	
  for	
  the	
  auton-­‐
                                                                                                                                                       
ample,	
  more	
  than	
  70	
  percent	
  of	
  revenue	
  of	
  public	
   television	
   in	
  Poland	
  and	
  Spain	
  comes	
  from	
  a	
  commercial	
  
source.	
  About	
  45	
  percent	
  of	
  the	
  revenue	
  comes	
  from	
  advertising	
  in	
  Italy	
  and	
  France	
  (Dobek-­‐Ostrowska,	
  2012,	
  
p.	
  32-­‐33)	
  
3	
  Corporate	
  branding	
  is	
  a	
  more	
  profitable	
  and	
  all-­‐encompassing	
  marketing	
  technique	
  (branding	
  a	
  television	
  
program	
  with	
  the	
  name/logo/slogan/short	
  jingle	
  and/or	
  product/service/image	
  of	
  any	
  sponsoring	
  corpora-­‐
tion)	
  that	
  was	
  introduced	
  first	
  by	
  ATN	
  Bangla	
  in	
  1997,	
  and	
  later	
  adopted	
  and	
  modified	
  by	
  most	
  of	
  the	
  private	
  
television	
  channels	
  in	
  Bangladesh	
  (see	
  Rahman,	
  2009,	
  2012;	
  Haq,	
  2011).	
  
4	
  Interview	
  with	
  Gopal	
  Chandra	
  Deb,	
  Chief	
  News	
  Editor,	
  BTV	
  News,	
  December	
  30,	
  2013.	
  
5	
   “The	
   culture-­‐ideology	
  of	
   consumerism	
   refers	
   to	
   the	
   transformation	
  of	
   excessively	
   above-­‐subsistence	
   con-­‐
sumption	
   from	
  a	
   sectional	
   practice	
   of	
   the	
   rich	
   throughout	
   human	
  history	
   to	
   a	
   globalizing	
   phenomenon	
  di-­‐
rected	
  at	
  the	
  mass	
  of	
  the	
  population”	
  (Sklair,	
  2012).	
  



 

 61	
  

omy	
  of	
  public	
  broadcasting	
  thus	
  has	
  given	
  rise	
  to	
  grave	
  despair	
  for	
  the	
  civil	
  society	
  in	
  Bangladesh.6	
  
However,	
  what	
  if	
  BTV	
  itself	
  does	
  not	
  want	
  autonomy?	
  According	
  to	
  a	
  high	
  official	
  of	
  BTV:	
  
	
  
As	
  a	
  government	
  employee,	
  now	
  we	
  have	
  more	
   job	
  security	
  than	
  the	
   journalists	
  working	
   in	
  
the	
  private	
  television	
  channels.	
  If	
  BTV	
  ever	
  becomes	
  autonomous,	
  like	
  the	
  public	
  universities	
  
did,	
  we	
  will	
  lose	
  whatever	
  job	
  security	
  we	
  do	
  have	
  and	
  be	
  still	
  governed	
  by	
  the	
  rulers…	
  The	
  
government	
  will	
   appoint	
   the	
   chairman.	
  They	
  will	
   employ	
   their	
  own	
  staffs.	
  This	
   culture	
  will	
  
not	
  change	
  with	
  becoming	
  autonomous	
  if	
  we	
  do	
  not	
  change	
  our	
  mentality…	
  The	
  output	
  comes	
  
from	
  the	
  social	
  and	
  political	
  structure.	
  We	
  must	
  change	
  these	
  structures	
  first7.	
  

	
  
More	
   than	
  30	
  acts	
  have	
  either	
  direct	
  or	
   indirect	
  bearing	
  on	
   the	
   installation,	
  operations	
  or	
  broad-­‐
casting	
  of	
  audio-­‐visual	
  media,	
  including	
  BTV	
  and	
  Bangladesh	
  Betar	
  (Reza,	
  2012).	
  Yet	
  these	
  laws	
  are	
  
not	
   fully	
   suited	
   to	
  meet	
   the	
   need	
   of	
   public	
   service	
   broadcasting	
   in	
   Bangladesh.	
   The	
  most	
   recent	
  
draft	
  of	
  the	
  National	
  Broadcast	
  Policy	
  (2013)	
  grants	
  Ministry	
  of	
  Information	
  full	
  power	
  and	
  authori-­‐
ty	
  to	
  decide	
  the	
  fate	
  of	
  state	
  media	
  until	
  (which	
  is	
  not	
  specified	
  in	
  the	
  draft)	
  an	
  independent	
  nation-­‐
al	
  broadcasting	
  commission	
  can	
  be	
  created.	
  Thus,	
  Bangladesh	
  goes	
  back	
  to	
  the	
  square	
  one	
  of	
  creat-­‐
ing	
  broadcast	
  commissions,	
  which	
  barely	
  has	
  worked	
  in	
  the	
  past.	
  
	
  
Efforts	
  for	
  public	
  service	
  	
  
	
  
There	
  is	
  an	
  absence	
  of	
  subaltern	
  counter-­‐publics	
  in	
  the	
  broadcast	
  media	
  in	
  Bangladesh.	
  The	
  news	
  
production	
  processes	
  are	
  structurally	
  unsympathetic	
  to	
  the	
  grassroots.	
  Private	
  TV	
  channels	
  pay	
  ra-­‐
re	
   attention	
   to	
   aboriginal	
   ethnicities	
   and	
   religious	
  minorities,	
   such	
   as	
  Hindus.	
   The	
   religion	
   Islam	
  
works	
  as	
  a	
  by-­‐default-­‐political-­‐determinant	
  for	
  the	
  TV	
  channels	
  as	
  their	
  majority	
  target	
  audience	
  is	
  
Muslim.	
  In	
  this	
  backdrop,	
  BTV	
  is	
  the	
  only	
  channel	
  that	
  has	
  a	
  mandate	
  to	
  broadcast	
  programs	
  for	
  the	
  
religious	
  minority	
  and	
  aboriginal	
  population.8	
  There	
  is	
  evidence	
  that	
  television	
  news,	
  notwithstand-­‐
ing	
   its	
   market-­‐orientation,	
   is	
   being	
   perceived	
   as	
   credible	
   for	
   its	
   social	
   role	
   and	
   problem-­‐solving	
  
stance	
   (Andaleeb	
   et	
   al.,	
   2012),	
  which	
   overlaps	
  with	
   the	
   characteristics	
   of	
   public	
   journalism.	
   The	
  
state	
  broadcasters	
  Bangladesh	
  Television	
  (BTV)	
  and	
  Bangladesh	
  Betar	
  (state	
  radio)	
  are	
  particularly	
  
recognized	
  for	
  their	
  developmental	
  role	
  by	
  some	
  researchers,	
  notably	
  in	
  public	
  health,	
  agricultural	
  
sectors,	
   and	
   climate	
   change	
   issues	
   (Hasan	
  &	
   Baten,	
   2005;	
   Islam	
  &	
  Hasan,	
   2000;	
   Rahman,	
   2010).	
  
With	
  the	
  arrival	
  of	
  community	
  radio	
  and	
  digital	
  multiplatform	
  initiatives	
  in	
  Bangladesh	
  (most	
  nota-­‐
bly,	
  Access	
  to	
  Information	
  Project	
  under	
  Digital	
  Bangladesh	
  initiatives	
  by	
  the	
  government	
  and	
  BBC	
  
Media	
   Action	
   online-­‐mobile-­‐broadcast	
   initiatives),	
   BTV	
   now	
   faces	
   a	
   pressure	
   to	
   revive	
   its	
   public	
  
imperatives.	
  The	
  digitization	
  of	
  terrestrial	
  television	
  BTV,	
  similar	
  to	
  the	
  problems	
  faced	
  by	
  Prasar	
  
Bharati	
  in	
  India,	
  may	
  pose	
  further	
  challenge	
  as	
  a	
  vast	
  portion	
  of	
  the	
  rural	
  population,	
  who	
  are	
  living	
  
below	
  the	
  poverty	
  line,	
  will	
  not	
  be	
  able	
  to	
  afford	
  the	
  STBs	
  device	
  required	
  to	
  access	
  the	
  digital	
  ter-­‐
restrial	
  television.	
  Given	
  these	
  circumstances,	
  a	
  potential	
  integrated	
  broadcasting	
  policy	
  should	
  be	
  
able	
   to	
   address	
   the	
   challenge	
   and	
   opportunities	
   of	
   new	
  media	
   and	
   technological	
   switchovers.	
   A	
  
comprehensive	
  policy	
  should	
  be	
  undertaken	
  that	
  will	
  provide	
  guidelines	
  on	
  operational	
  aspects	
  of	
  
traditional	
  broadcasting	
  as	
  well	
  as	
  for	
  new	
  systems	
  of	
  broadcasting.	
  
	
  
Conclusion	
  
	
  

                                                
6 For a detailed discussion on this matter, along with a brief political history of television, and policy limitations see, 
Shoesmith, Mahmud, and Reza (2013).    
7 Interview with Gopal Chandra Deb, Chief News Editor, BTV News, December 30, 2013.  
8 Interview with Abdullah Al Malun, Producer, News, BTV News, December 30, 2013. 



 

 62	
  

The	
  key	
  findings	
  of	
  the	
  paper	
  suggest	
  that	
  there	
  are	
  several	
  core	
  problems	
  with	
  the	
  existing	
  struc-­‐
tures	
  and	
  processes	
  of	
  governing	
  state	
  media	
  that	
  hinder	
  its	
  potentials	
  to	
  be	
  an	
  effective	
  public	
  me-­‐
dia.	
  The	
  reasons	
  can	
  be	
  summarized	
  as	
  follows.	
  First,	
  despite	
  its	
  terrestrial	
  superiority	
  the	
  trends	
  of	
  
politicization	
  of	
  state	
  broadcaster	
  BTV	
  as	
  a	
  postcolonial	
  legacy	
  pose	
  an	
  obstacle	
  for	
  political	
  plural-­‐
ism.	
   Second,	
   the	
   increasing	
   commercialization	
   of	
   television	
   programs	
   replaces	
   its	
   public	
   value	
   in	
  
exchange	
  for	
  market	
  value,	
  which	
  cripples	
  its	
  role	
  for	
  the	
  publics	
  it	
  sets	
  out	
  to	
  serve.	
  Third,	
  BTV’s	
  
reluctance	
  for	
  gaining	
  autonomy	
  from	
  the	
  government	
  while	
  maintaining	
  an	
  exploitative	
  hierarchal	
  
structure	
  shows	
  BTV’s	
  internal	
  contradiction	
  to	
  serve	
  the	
  public.	
  Fourth,	
  extant	
  policy	
  regimes	
  are	
  
not	
  suited	
  for	
  democratic	
  governance,	
  which	
  blocks	
  the	
  potential	
  of	
  an	
  effective	
  public	
  service	
  tele-­‐
vision	
  broadcaster	
  to	
  emerge	
  in	
  Bangladesh.	
  However,	
  despite	
  all	
  the	
  problems	
  BTV	
  faces,	
  it	
  is	
  still	
  
able	
  to	
  create	
  awareness	
  on	
  public	
  health,	
  agricultural	
  sectors,	
  and	
  climate	
  change	
  issues	
  and	
  can	
  
preserve	
   some	
   minority	
   representation.	
   Therefore,	
   the	
   incapacity	
   of	
   BTV	
   to	
   perform	
   as	
   a	
   fully-­‐
fledged	
  instance	
  of	
  effective	
  public	
  media	
  should	
  be	
  not	
  seen	
  as	
  a	
  failure	
  of	
  the	
  state	
  but	
  as	
  a	
  result	
  
of	
   colonial	
   legacy,	
   post-­‐colonial	
   transformation,	
   as	
   well	
   as	
   a	
   derivative	
   of	
   neoliberal	
   market-­‐
orientation	
  of	
  communications	
  in	
  the	
  global	
  South.	
  
It	
   took	
  more	
   than	
  a	
  century	
   for	
   the	
  developed	
  nation-­‐sates	
   to	
  build	
  an	
   infrastructure	
  and	
  sup-­‐

portive	
   conditions	
   to	
   accommodate	
   public	
   media	
   and	
   yet	
   they	
   are	
   not	
   free	
   of	
   problems.	
   Under-­‐
standably,	
   it	
   would	
   be	
  more	
   difficult	
   for	
   the	
   developing	
   countries	
   to	
   embrace	
   the	
   public	
   service	
  
ethos	
   and	
   values	
   since	
   they	
  have	
   to	
   simultaneously	
   strive	
   for	
   a	
   culture	
   of	
   political	
   tolerance	
   and	
  
public	
  participation	
   through	
  economic	
  and	
  social	
   justice.	
  Therefore,	
   in	
  order	
   to	
  make	
   the	
  existing	
  
state	
  media	
   initiatives	
   fully	
   functional	
   and	
  as	
   effective	
   as	
  public	
  media,	
  media	
   reform	
  activism	
   in	
  
Bangladesh	
  has	
  to	
  be	
  situated	
  in	
  line	
  with	
  the	
  broader	
  movement	
  for	
  progressive	
  social	
  change.	
  
	
  
Acknowledgment	
  
	
  
This	
  paper	
  stems	
  from	
  a	
  doctoral	
  research	
  in	
  progress;	
  therefore	
  it	
  does	
  not	
  claim	
  to	
  be	
  complete	
  
and	
   conclusive.	
   A	
   broader	
   version	
   of	
   this	
   paper	
   has	
   been	
   accepted	
   for	
   a	
   presentation	
   at	
   the	
  
RIPE@2014	
  Conference,	
  Tokyo,	
  Japan,	
  and	
  August	
  28,	
  2014.	
  The	
  author	
  would	
  like	
  to	
  thank	
  Stream	
  
Special	
  Issue	
  Editor	
  Mike	
  Mowbray	
  for	
  his	
  suggestions	
  for	
  revision.	
  Also,	
  thanks	
  to	
  Professor	
  Yuezhi	
  
Zhao	
  and	
  Professor	
  Robert	
  Hackett	
  in	
  the	
  School	
  of	
  Communication	
  for	
  their	
  valuable	
  suggestions	
  
to	
  enrich	
  the	
  literature	
  sources.	
  
	
  
Bibliography	
  
	
  
Aginam, A.M. (2005). Media in “Globalizing” Africa: What prospect for democratic communi-

cation? In R. A. Hackett & Y. Zhao (E.ds), Democratizing global media: One world, many 
struggles (pp. 121-142). Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers. 

Agrawal, B. C., & Raghaviah, S. (2006). In Banerjee, I. & K. Seneviratne (Eds.), Public service 
broadcasting in the age of globalization (pp. 149-164). Singapore: Asian Media Information 
and Communication Centre. 

Ahmed, A. M. (2009). Media, politics and the emergence of democracy in Bangladesh. Canadi-
an Journal of Media Studies, 5(1), 50-69. Retrieved from: http://cjms.fims.uwo.ca/issues/05-
01/ahmed.pdfAlhassan, A. (2005). Market valorization in broadcasting policy in Ghana: 
Abandoning the quest for media democratization. Media, Culture & Society, 27(2), 211-228. 

Andaleeb, S. S., Rahman, A., Rajeb, M., Akter, N., & Gulshan, S. (2012). Credibility of TV 
news in a developing country: The case of Bangladesh. Journalism & Mass Communication 
Quarterly, 89(1), 73-90. 



 

 63	
  

Artz, E. B. (2003). Introduction: Defining the public media terrain. In M. P. McCauley, E. E. Pe-
terson, B. L. Artz, & D. Halleck (Eds.), Public broadcasting and the public interest (pp. 3-9). 
London: M. E. Sharpe. 

Banerjee, I., & Seneviratne, K. (eds)(2006). Public service broadcasting in the age of globaliza-
tion. Singapore: Asian Media Information and Communication Centre. 

Curran, J. (2002). Media and power. London: Routledge. 
Curran, J., Iyengar, S., Brink L. A., & Salovaara-Moring, I. (2009). Media system, public 

knowledge and democracy: A comparative study. European Journal of Communication, 
24(1), 5-26. 

Dobek-Ostrowska, B. (2012). Italianization (or Mediterraneanization) of the Polish media sys-
tem? In Hallin, D. C. & Mancini, P. (Eds.), Comparing media systems beyond the Western 
world (pp. 26-50). Cambridge: Cambridge University Press. 

Eko, L. S. (2003). Between globalization and democratization: Governmental public broadcast-
ing in Africa. In M. P. McCauley, E. E. Peterson, B. L. Artz, & D. Halleck (Eds.), Public 
broadcasting and the public interest (pp. 175-191). London: M. E. Sharpe. 

Hallin, D., & Mancini, P. (2004). Comparing media systems. Cambridge: Cambridge University 
Press. 

Hanitzsch, T. (2007). Deconstructing journalism culture: Toward a universal theory. Communi-
cation Theory, 17(4), 367-385. 

Haq, F. (2011). Selling audience: The role of media in creating consumer culture in Bangladesh. 
Media Asia, 38(4), 200-204. 

Hasan, S., & Baten, A. (2005). Role of mass media in promotion of family planning in Bangla-
desh. Journal of Applied Sciences, 5(7). 1158-1162. 

Islam, M. M., & Hasan A. H. M. S. (2000). Mass media exposure and its impact on family plan-
ning in Bangladesh. Journal of Biosocial Science, 32, 513-526. 

Jakubowicz, K. (2007). Public service broadcasting: A pawn on an ideological chessboard. In E. 
D. Bens, (Ed.), Media between culture and commerce (pp. 115-141). Chicago, IL: Intellect 
Books. 

Katz, E. (1996). And deliver us from segmentation. The Annals of the American Academy of Po-
litical and Social Science, 546.  

Katz, E. (2009) ‘End of television?’ in E. Katz & P. Scannell (Eds.), Special Issue: The End of 
Television? Its Impact on the World (So Far), The Annals of the American Academy of Politi-
cal and Social Science, 625(1), 6-18. 

Khan, A. (2008). Communication scenes: Bangladesh. In I. Banerjee & S. Logan (eds), Asian 
communication handbook 2008 (pp. 101-131). Singapore: Asian Media Information and 
Communication Centre. 

Lowe, G. F., & Bardoel, J. (Eds.)(2007). From public service broadcasting to public service me-
dia. Göteborg: NORDICOM. 

Lowe, G. F., & Steemers, J. (Eds.)(2012). Regaining the initiative for public service media. Gö-
teborg: NORDICOM. 

McChesney, R. W. (2003). Public broadcasting: Past, present, and future. In M. P. McCauley, E. 
E. Peterson, B. L. Artz, & D. Halleck (Eds.), Public broadcasting and the public interest (pp. 
10-24). London: M. E. Sharpe. 

Page, D., & Crawley, W. (2001). Satellites over South Asia: Broadcasting, culture, and the pub-
lic interest. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. 



 

 64	
  

Rahman, A. (2009). A Political economy of the emerging television news industry in Bangla-
desh. Revista de Economía Política de las Tecnologías de la Información y Comunicación, 
XI(2), 1-19. Retrieved from: Retrieved from: 
http://www.eptic.com.br/arquivos/Revistas/vol.XI,n2,2009/08-AnisRahman.pdf 

Rahman, A. (2012). Television and public sphere in Bangladesh: An uneasy relationship. Media 
Asia, 39(2), 83-92. 

Rahman, M. (2010). Climate change coverage on the mass media of Bangladesh. Global Media 
Journal (Indian Edition), 3(1). Retrieved from: 
http://www.aiou.edu.pk/gmj/CLIMATE_CHANGE_COVERAGE_ON_THE_MASS_MEDI
A_OF_BANGLADESH.asp 

Shoesmith, B., Mahmud, S., & Reza, S. M. S. (2013). A political history of television in Bangla-
desh. In B. Shoesmith & J. W. Genilo (Eds.), Bangladesh’s changing mediascape (pp. 237-
255). Bristol: Intellect. 

Sklair, L. (1994). Capitalism and development. New York: Routledge. 
Sklair, L. (2012). Culture-ideology of consumerism. The Wiley-Blackwell encyclopedia of glob-

alization. London: Wiley-Blackwell. 
Thomas, P. (2010). Political economy of communications in India: The good, the bad and the 

ugly. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications. 
Zhao, Y. (1998). Media, market and democracy in China: Between the party line and the bottom 

line. Urbana: University of Illinois Press.  
Zhao, Y. (2012). Understanding China’s media system in a world historical context. In D. C. 

Hallin & P. Mancini (Eds.), Comparing media systems beyond the Western world (pp. 143-
173). Cambridge: Cambridge University Press. 

Zhao, Y., & Hackett, R. (2005). Media globalization, media democratization: Challenges, issues, 
and paradoxes. In R. A. Hackett & Y. Zhao (Eds.), Democratizing global media: One world, 
many struggles (pp. 1-33). Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers. 

 
Web	
  Sources	
  
 
BBC	
  Media	
  Action	
  (2012).	
  Country	
  case	
  study:	
  Bangladesh:	
  Support	
  to	
  media	
  where	
  media	
  free-­‐
doms	
  and	
  rights	
  are	
  constrained.	
  Retrieved	
  from:	
  
http://downloads.bbc.co.uk/mediaaction/pdf/bangladesh.pdf	
  

Knight,	
  T.	
  (2013).	
  Watching	
  the	
  watchdog:	
  The	
  Difference	
  between	
  public	
  and	
  state	
  broadcaster.	
  
Huffington	
  Post	
  (Canada),	
  the	
  Blog,	
  May	
  17,	
  2013.	
  Retrieved	
  from:	
  
http://www.huffingtonpost.ca/tim-­‐knight/bill-­‐c60_b_3293764.html	
  

Petre,	
  R.	
  (2012).	
  State	
  vs.	
  public	
  vs.	
  commercial	
  media	
  systems	
  /	
  and	
  why	
  distinctions	
  are	
  im-­‐
portant.	
  CGCS	
  Media	
  Wire,	
  published	
  on	
  August	
  2,	
  2012.	
  Retrieved	
  from:	
  
http://cgcsblog.asc.upenn.edu/2012/08/02/state-­‐vs-­‐public-­‐vs-­‐commercial-­‐media-­‐systems-­‐
and-­‐why-­‐distinctions-­‐are-­‐important-­‐by-­‐raluca-­‐petre-­‐phd/	
  

Reza,	
  S.	
  (2012).	
  Media	
  governance	
  in	
  Bangladesh:	
  Rhetoric	
  and	
  reality	
  of	
  broadcasting	
  policy.	
  Fo-­‐
rum,	
  The	
  Daily	
  Star,	
  6(5),	
  May	
  2012.	
  Retrieved	
  from:	
  
http://archive.thedailystar.net/forum/2012/May/media.htm	
  

Smith,	
  E.	
  (2012).	
  A	
  road	
  map	
  to	
  public	
  service	
  broadcasting.	
  Kuala	
  Lumpur:	
  Asia-­‐Pacific	
  Broadcast-­‐
ing	
  Union.	
  Retrieved	
  from:	
  
http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/CI/pdf/publications/A%20Road
%20Map%20to%20Public%20Service%20Broadcasting.pdf	
  

The	
  Daily	
  Star	
  (2013,	
  November	
  26).	
  Govt	
  goes	
  for	
  TV	
  galore.	
  The	
  Daily	
  Star.	
  Retrieved	
  from:	
  
http://www.thedailystar.net/beta2/news/govt-­‐goes-­‐for-­‐tv-­‐galore/	
  



 

 65	
  

Thussu,	
  D.	
  K.,	
  &	
  Jain,	
  S.	
  (2013).	
  Modelling	
  India’s	
  multiple	
  media	
  systems.	
  Paper	
  presented	
  at	
  IAMCR	
  
2013,	
  Media	
  Systems	
  in	
  BRICS	
  Countries,	
  June	
  25-­‐29,	
  Dublin,	
  Ireland.	
  Retrieved	
  from:	
  
http://www.uta.fi/cmt/tutkimus/BRICS/materials/Saachi_BRICS_Media%20Systems_Dublin_2.
pdf	
  

	
  
	
  
	
  
	
  
	
  
About	
  the	
  Author	
  
	
  
Anis	
   Rahman	
   is	
   PHD	
   Candidate	
   at	
   School	
   of	
   Communication,	
   Simon	
   Fraser	
   University.	
   His	
  major	
  
research	
  focus	
  is	
  broadcasting	
  and	
  ICT	
  policies	
  in	
  developing	
  nation-­‐states,	
  with	
  a	
  particular	
  inter-­‐
est	
  to	
  Bangladesh	
  –	
  an	
  epicenter	
  of	
  a	
  thriving	
  media	
  system	
  in	
  the	
  South	
  Asia.	
  	
   


