Dracula Defanged: Empowering the Player in Castlevania: Symphony of the Night

Authors

  • Clara Fernàndez-Vara MIT/Georgia Tech

Abstract

The Castlevania games are not designed to scare the player, but they resort to elements from horror literature and film, including references to Bram Stoker’s novel and using characters from monster movies as level bosses. Horror conventions are used as cues to build the gameworld and to understand the game design, and how the player appropriates some of those conventions to empower herself in the process. The article focuses on the figure of the vampire in Castlevania: Symphony of the Night, and how the conventions set in previous media are integrated in the design of the game. Dracula has been divested of his vampiric powers; rather, he acquires typical videogame boss powers, launching fireballs and teleporting himself within the screen. The powers lost by Dracula as a videogame boss are picked up and amplified by the player character, the half-vampire Alucard. This shift is the result of a process started in other media. The powers of the vampire have now been appropriated by the player as a means to empower their interaction in the gameworld, making the vampire a desirable character to the player. *** Bien que les jeux Castlevania ne soient pas conçus pour effrayer le joueur, ils ont recours à des éléments de la littérature et du cinéma d’horreur, par exemple en faisant référence au roman de Bram Stoker et en utilisant des personnages de films de monstres comme boss de niveaux. Les conventions de l’horreur sont utilisées comme indicateurs pour construire le monde du jeu et pour comprendre son design, ainsi que la manière dont le joueur s’approprie certaines de ces conventions pour accroître sa puissance. Cet article s’intéresse à la figure du vampire dans Castlevania: Symphony of the Night et sur les modes d’intégration des conventions établies dans les médias précédents à l’intérieur du design du jeu. Dracula est dépossédé de ses pouvoirs vampiriques et acquiert plutôt des pouvoirs typiques de boss de jeux vidéo, lançant des boules de feu et se téléportant ailleurs dans l’écran. Les pouvoirs que perd Dracula sont récupérés et amplifiés par le personnage-joueur, le demi-vampire Alucard. Ce renversement résulte d’un processus initié dans d’autres médias. Les pouvoirs du vampire ont été réappropriés par le joueur pour augmenter son pouvoir d’interaction dans l’univers du jeu, faisant du vampire un personnage désirable pour le joueur. This issue was generously supported by the Social Sciences and Humanities Research Council (SSHRC) and published in partnership with Ludiciné.

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