FELEing It: Developing a Rubric Through an Interdisciplinary Partnership to Support Graduate Students’ Writing Skills

Authors

  • Maureen Ungarean Florida Gulf Coast University
  • Krista Bixler Florida Gulf Coast University
  • Onder Koklu Florida Gulf Coast University
  • Jason Elek Florida Gulf Coast University
  • Elizabeth Weatherford Florida Gulf Coast University
  • Krista Casazza Florida Gulf Coast University

DOI:

https://doi.org/10.22230/ijepl.2022v18n2a1223

Abstract

Educational leadership demands that school leaders be able to communicate clearly and effectively in writing, both academically and professionally. Leaders of a Master’s in Educational Leadership (M.Ed.) program at a university in the southeast of the United States established an interdisciplinary collaboration with the university’s Faculty Writing Partners program to develop valid and reliable rubrics to assess graduate students’ writing abilities through critical task essays. The critical task essays connect required internship experience in each course with a targeted Florida Principal Leadership Standard (FPLS), coursework, and scholarly research. However, an objective performance measure for the critical task essays was lacking. Accordingly, a criterion-referenced rubric was developed to: 1) specify criteria for writing in relation to grammar, mechanics, and organization, 2) identify quality peer-reviewed research as evidence to support clinical experience, 3) effectively articulate in writing personal strengths, weaknesses, and plans for improvement towards mastery of the FPLS, and 4) provide consistency in expectations and feedback among professors and adjunct instructors. The rubric demonstrated validity and reliability, and likely led to consistently higher scores on both the critical task essays and, most importantly, the Florida Educational Leadership Examination (FELE).   Résumé: Le leadership en éducation exige que les cadres scolaires sachent communiquer clairement et efficacement sous forme écrite, tant au niveau pédagogique que professionnel. Les responsables de la maîtrise en leadership éducationnel dans une université du sud-est des États-Unis ont établi une collaboration interdisciplinaire avec les responsables du programme « Faculty Writing Partners » à la même université afin de développer des critères valables et fiables pour évaluer, au moyen de textes d’analyse critique, les aptitudes en rédaction de leurs étudiants diplômés. Ces textes ont comme objectif de relier les expériences acquises par ces étudiants lors d’un stage obligatoire dans chaque cours au Florida Principal Leadership Standard (FPLS), au travail qu’ils ont effectué dans le cours, et à leurs recherches universitaires en général. Il manquait cependant une mesure objective pour évaluer les textes d’analyse critique. On a donc conçu un tableau fondée sur des critères précis pour : 1) spécifier nos attentes en ce qui a trait à la grammaire, la syntaxe et l’organisation du texte; 2) reconnaître l’article de recherche de bonne qualité évalué par les pairs comme complément de l’expérience clinique; 3) articuler efficacement sous forme écrite les qualités, faiblesses et objectifs d’amélioration personnels relatifs à la maîtrise du FPLS; et 4) assurer une uniformité parmi les professeurs et les instructeurs associés dans leurs attentes et leurs conseils. Le tableau s’est avéré valable et fiable. D’ailleurs, en toute probabilité, il a mené à de meilleurs résultats pour les textes d’analyse critique et surtout pour le Florida Educational Leadership Examination (FELE).   Keywords / Mots clés : educational leadership, professional writing for school leaders, academic writing for school leaders, improving FELE writing scores / leadership en éducation, rédaction professionnelle pour cadres scolaires, rédaction universitaire pour cadres scolaires, amélioration des résultats en rédaction pour le FELE

Author Biographies

Maureen Ungarean, Florida Gulf Coast University

Department of Educational Leadership / Asssistant Professor

Krista Bixler, Florida Gulf Coast University

Department of Educational Leadership / Assistant Professor 

Onder Koklu, Florida Gulf Coast University

Department of Assessment, Evaluation, & Accreditation / Assistant Professor

Jason Elek, Florida Gulf Coast University

Department of Language and Literature

Elizabeth Weatherford , Florida Gulf Coast University

Department of Language and Literature

Krista Casazza , Florida Gulf Coast University

Water School, Department of Research / Assistant Professor

Downloads

Published

2022-12-15

How to Cite

Ungarean, M. ., Bixler, K., KOKLU, O., Elek, J. ., Weatherford , E. ., & Casazza , K. . (2022). FELEing It: Developing a Rubric Through an Interdisciplinary Partnership to Support Graduate Students’ Writing Skills. International Journal of Education Policy and Leadership, 18(2), 11 pp. https://doi.org/10.22230/ijepl.2022v18n2a1223

Issue

Section

Research Use