Les nouveaux enseignants de la formation professionnelle : quelles sont les sources de leur sentiment d’efficacité personnelle ?

Authors

  • Nathalie Gagnon Université du Québec à Rimouski
  • Naomie Fournier Dubé Université du Québec à Rimouski

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5421

Keywords:

self-efficacy, beginning teachers, vocational training

Abstract

If, like their counterparts in the primary and secondary sectors, vocational training teachers face significant challenges when entering the profession, their atypical career path, often paired with a lack of training in pedagogy, poses challenges for their professional life. This research was interested in vocational training teachers’ self-efficacy, a facet still unexplored, but relevant in the study of the development of their teaching competence. Through semi-structured interviews with 21 vocational teachers from Quebec, this research helped identify the most decisive sources of their self-efficacy. The results show that the mastery experiences, particularly the professional experiences related to the trade that they are teaching, seem to be what most influenced the participants’ beliefs of effectiveness.

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Author Biographies

Nathalie Gagnon, Université du Québec à Rimouski

Nathalie Gagnon est professeure agrégée et coordonnatrice de la formation pratique au Baccalauréat en enseignement professionnel de l’Université du Québec à Rimouski. Ses recherches se centrent principalement sur l’insertion professionnelle en enseignement, les dispositifs de soutien à l’insertion, le sentiment d’efficacité personnelle des enseignants et l’accompagnement dans les milieux de formation.

Naomie Fournier Dubé, Université du Québec à Rimouski

Enseignante de formation, Naomie Fournier Dubé est professeure chargée d'enseignement au département d’administration et fondements de l’éducation, à l’Université de Montréal. Ses intérêts de recherche se concentrent sur l'évaluation des apprentissages et des compétences, le processus de développement et de validation d'outils d'évaluation, l'éducation préscolaire et la motricité globale.

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Published

2023-01-10

How to Cite

Gagnon, N., & Fournier Dubé, N. (2023). Les nouveaux enseignants de la formation professionnelle : quelles sont les sources de leur sentiment d’efficacité personnelle ?. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 46(3), 761–784. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5421

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