Logiques au cœur des choix de l’école secondaire par des parents immigrants résidant à Montréal

Authors

  • Véronique Grenier Université Laval

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.v45i2.5091

Keywords:

school choice, school markets, immigrant parents, Quebec, Canada

Abstract

This article aims to better understand the motives for immigrant parents’ choices of a high school for their children in Montreal. Mobilizing Dubet’ sociology of experience (1994), the analysis reveals that immigrant parents try to articulate distinct logics, sometimes in contradiction, in order to make their decision. By articulating the effects of social class, ethnocultural/racial belonging, but also immigrant parents’ specific relationship with the host society and its institutions on the motives for choosing a school, the article contributes to the advancement of knowledge on this matter. First, the analysis reveals the (ir)relevance of social class as an analytical category of immigrant parents’ motives of choice. Then, it sheds light on specific reasons linked to the relocation that accompanies immigration, which are rarely mentioned in the literature on school choice. Finally, it corroborates the issues experienced by racialized immigrant parents raised by other studies.

Author Biography

Véronique Grenier, Université Laval

Véronique Grenier est stagiaire postdoctorale au Centre de recherche et d'intervention sur l'éducation et la vie au travail (CRIEVAT) de l’Université Laval. Ses travaux portent sur les dynamiques des marchés scolaires au Québec et leurs effets sur la (re)production des inégalités sociales. Sa thèse de doctorat, réalisée au Département d’administration et des fondements de l’éducation de la Faculté des sciences de l'éducation de l’Université de Montréal, se penche sur les choix de l’école secondaire par des parents immigrants habitant à Montréal pour leurs enfants. Elle analyse la façon dont ces parents comprennent et expérimentent le marché scolaire montréalais. Elle expose les logiques d’action, contraintes, stratégies et défis qui sont au cœur de leurs choix. Son projet postdoctoral s’attarde à mieux comprendre les effets de la différenciation des programmes au secondaire (régulier et projet pédagogiques particuliers) sur les aspirations scolaires et professionnelles des élèves, notamment ceux issus d'un milieu modeste.

Published

2022-07-06

How to Cite

Grenier, V. (2022). Logiques au cœur des choix de l’école secondaire par des parents immigrants résidant à Montréal. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 45(2), 454–480. https://doi.org/10.53967/cje-rce.v45i2.5091