The Schooling They Need: Voicing Student Perspectives on Their Fourth Year in Senior High School

Authors

  • Dale Kirby
  • Morgan Gardner

Abstract

This study used qualitative research methods to investigate the experiences of stu‐ dents who returned to senior high school for a fourth year in order to graduate. By drawing on student voices, this collaborative research partnership with students re‐ vealed that a fourth year of high school led to stigmatization and alienation of stu‐ dents and often did not address students’ personal situations, their learning needs, or their need to graduate. Students identified desired changes in three areas: (a) school scheduling, flexibility, and graduation; (b) issues of teaching, learning, and curricu‐ lum; and (c) student desires for respect, belonging, and partnership. Implications of these findings for learners and educators are discussed.

Key words: fourth‐year students, student voice, youth voice, high school completion, hermeneutic research, strength‐based research

Faisant appel à des méthodes de recherche qualitative, les auteurs ont analysé les expériences d’élèves qui sont retournés au deuxième cycle du secondaire pour y effec‐ tuer une quatrième année en vue d’obtenir leur diplôme. Les témoignages recueillis auprès de ces élèves au cours de cette recherche révèlent qu’une quatrième année au deuxième cycle du secondaire a pour effet de jeter du discrédit sur eux et souvent ne répond pas à leur situation personnelle ou à leurs besoins quant à l’apprentissage ou à l’obtention de leur diplôme. Les élèves ont identifié trois domaines à améliorer : (a) l’horaire des cours, la souplesse de l’école et l’obtention du diplôme, (b) l’enseignement, l’apprentissage et le curriculum et c) la satisfaction des besoins des élèves en termes de respect, de partenariat et de sentiment d’appartenance. Les impli‐ cations de ces observations pour les apprenants et les enseignants sont discutées.

Mots clés : quatrième année au deuxième cycle du secondaire, témoignages d’élèves, témoignages de jeunes, fin du secondaire, recherche herméneutique, recherche axée sur les points forts. 

Downloads

Published

2010-03-03

How to Cite

Kirby, D., & Gardner, M. (2010). The Schooling They Need: Voicing Student Perspectives on Their Fourth Year in Senior High School. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 33(1), 108‐139. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3071

Issue

Section

Articles