Educational Attainment and Employment Income: Incentives and Disincentives for Staying in School

Authors

  • Jerry Paquette

Abstract

Analysis of 1980, 1985, and 1990 Canadian census data shows the relationship between educational attainment and employment income. The data show trends similar to those found elsewhere, especially in the United States. They also reveal some lower-than- expected trend changes in the 1990 data, particularly increases in employment-income differentials associated with secondary-school completion, but equal or greater decreases in earning power for the young between 1980 and 1985. Average employment earning losses for the young during the 1980s remain generally greater than increases in the employment income premiums associated with various levels of educational attainment. Finally, young secondary diploma holders had increased marginal employment earning but greatly decreased real-dollar income.

L’analyse des données des recensements canadiens de 1980, 1985 et 1990 met en évi- dence la relation entre le niveau de scolarité et le revenu d’emploi. Les données indiquent des tendances semblables à celles trouvées ailleurs, notamment aux États-Unis. Elles révèlent aussi des augmentations dans les écarts entre les revenus d’emplois associés à l’obtention d’un diplôme d’études secondaires, mais des diminutions égales ou supérieures dans la rémunération des jeunes entre 1980 et 1985. Les pertes moyennes de gains provenant d’un emploi pour les jeunes au cours des années 1980 demeurent généralement supérieures aux augmentations des primes de revenu d’emploi associées aux divers niveaux de scolarité. Enfin, les jeunes ayant un diplôme d’études secondaires avaient un revenu d’emploi légèrement supérieur, mais inférieur en termes de revenu disponible. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

1999-06-02

How to Cite

Paquette, J. (1999). Educational Attainment and Employment Income: Incentives and Disincentives for Staying in School. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 24(2), 151–168. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2750

Issue

Section

Articles