Accompagner le développement d’une posture réflexive en formation initiale des enseignants : des besoins différents en fonction de l’année de formation ?

Authors

  • Vanessa Hanin Université catholique de Louvain
  • Anne-Catherine Cambier Université catholique de Louvain

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5615

Keywords:

training needs, reflexivity, pre-service teachers

Abstract

Reflexivity is central to initial teacher education programs. However, students find it difficult to “enter into reflective practice.” This contribution qualitatively investigates the priorities to give to a reflective intervention, deployed throughout the training, by identifying, for each year of training, the training needs and the relationship to knowledge of future primary school teachers. If all students request pragmatic content, differences were observed (depending on the year of training) in terms of student perception of reflexivity and its usefulness, identity, relationships with trainers and peers, learning, emotions, and perception of competence. Hence, it seems necessary, in the first year, to work on the meaning of the profession and initial conceptions; in the second year, to invest in emotional regulation and to scaffold the reflective approach; and, in the last year, to support the students’ needs for emancipation.

Author Biographies

Vanessa Hanin, Université catholique de Louvain

Vanessa Hanin est Professeure à la faculté de psychologie et des sciences de l’éducation, à l’Université catholique de Louvain (UCLouvain). Ses recherches portent sur des dimensions clés du métier enseignant peu prises en compte dans la formation initiale (e.g., les conceptions initiales, la santé mentale et la réflexivité) ainsi que sur les apprentissages scolaires.

Anne-Catherine Cambier, Université catholique de Louvain

Conseillère à la formation au département des sciences de l'éducation de l'UCLouvain

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Tableau 1 Caractéristiques des participantes

Published

2023-02-08

How to Cite

Hanin, V., & Cambier, A.-C. (2023). Accompagner le développement d’une posture réflexive en formation initiale des enseignants : des besoins différents en fonction de l’année de formation ?. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 46(3), 687–723. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5615