La transition identitaire de doctorant à professeur d’université : entre continuités et ruptures

Authors

  • Claire Duchesne Université d'Ottawa
  • Catherine Déri Université d'Ottawa
  • Lucie Le Callonnec Université d’Ottawa et Université Paul Valéry Montpellier 3
  • Nathalie Gagnon Université du Québec à Rimouski

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5199

Keywords:

identity transition, new university professors, continuities and ruptures, identity transition strategies

Abstract

This article examines the process of identity transition as experienced by new professors in tenure-track positions at four universities in eastern Canada. In this qualitative research, individual, semi-structured interviews were conducted with 24 participants. This article explores the tensions negotiated during the transitional process, particularly those associated with the construction of the new identity as a teacher. Finally, the discussion addresses the issues of continuity, rupture, and identity transition strategies.

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Author Biography

Claire Duchesne, Université d'Ottawa

Professeure agrégée

FAculté d'éducation

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Published

2023-01-02

How to Cite

Duchesne, C., Déri, C., Le Callonnec, L., & Gagnon, N. (2023). La transition identitaire de doctorant à professeur d’université : entre continuités et ruptures. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 45(4), 962–986. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5199

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