Comment les enseignantes et enseignants issus de l’immigration comparent-ils la conception de l’enseignement

en faculté d’éducation manitobaine et en stage en milieu francophone minoritaire lors de leur formation initiale par rapport à celle qu’ils ont pu connaitre dans leur pays d’origine ?

Authors

  • Claudine Lupien Université de Saint-Boniface

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5151

Keywords:

immigrant teachers, internationally educated teachers, occupational integration, teaching philosophy, conception of teaching, practicum, francophone minority setting

Abstract

This qualitative research study is based on a series of 10 semi-structured interviews with graduates of the Faculty of Education at the Université de Saint-Boniface, Manitoba, Canada, who were internationally educated during their pre-university or university studies. This study focuses on these graduates’ perceptions in relation to several themes, including their conception of teaching. Since the scholastic landscape is in full evolution due in part to migratory flows, the professional integration of future internationally educated immigrant teachers can present several challenges. This study gives voice to immigrant teachers in order to better understand the cultural discontinuities related to their conception of teaching. Avenues for reflection and action aimed at better equipping students educated outside of Canada and education faculties with regards to their knowledge of the conception of teaching in Canada will also be discussed.

References

Bascia, N. (1996). Inside and outside: Minority immigrant teachers in Canadian schools. Dans D. Thiessen, N. Bascia et I. Goodson (dir.), Making a difference about difference: The lives and carreers of racial minority immigrant teachers (p. 157–178). Garamond Press.

Billet, M. (2007). L’histoire-géographie, l’éducation civique, sociale et juridique au lycée professionnel : les professeurs et leurs pratiques d’enseignement. Éducation & formations, 76, 105–117. https://archives-statistiques-depp.education.gouv.fr/Default/digital-viewer/c-49687

Bissonnette, M., Toussaint, P., Martiny, C., Fortier, G. et Ouellet, F. (2019). Perception de membres de la communauté éducative des facteurs de réussite et d’échec des élèves issus de l’immigration d’écoles secondaires défavorisées et pluriethniques montréalaises. Revue des sciences de l’éducation de McGill, 54(1), 1–16. https://doi.org/10.7202/1060861ar

Bronfenbrenner, U. (1976). The experimental ecology of education. Educational Researcher, 5(9), 5–15. https://doi.org/10.2307/1174755

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press.

Combs, A. W. (1997). Being and becoming: A field approach to psychology. The Humanistic Psychologist, 25(3), 237–243. https://doi.org/10.1080/08873267.1997.9986884

Combs, A. W. (dir.). (1962). Perceiving, behaving, becoming: A new focus for education. National Education Association. https://doi.org/10.1037/14325-000

Combs, A. W. et Soper, D. W. (1963). The perceptual organization of effective counselors. Journal of Counseling Psychology, 10(3), 222–226. https://doi.org/10.1037/h0045547

Commissariat aux langues officielles. (2016). Chiffres en bref sur les langues officielles par province ou territoire (2016). https://www.clo-ocol.gc.ca/fr/statistiques/province-territoire

Denton, T. (2004). Surmonter les obstacles et relever les défis de l’immigration : le modèle du Manitoba. Dans H. Destrempes et J. Ruggeri (dir.), Rendez-vous Immigration 2004 : enjeux et défis de l’immigration au Nouveau-Brunswick (p. 471–488). University of New Brunswick.

Duchesne, C. (2008). Difficultés d’insertion professionnelle en enseignement : le rôle des conceptions de l’éducation d’étudiants étrangers inscrits dans un programme de formation des maîtres en Ontario. Formation et pratiques d’enseignement en questions, (8), 119–139. https://www.revuedeshep.ch/site-fpeq-n/Site_FPEQ/8_files/07_duchesne.pdf

Duchesne, C. (2010). À propos de l’accompagnement avant et pendant les stages d’étudiants immigrants inscrits à un programme de formation à l’enseignement. Revue des sciences de l’éducation, 36(1), 95–115. https://doi.org/10.7202/043988ar

Éducation, Citoyenneté et Jeunesse Manitoba. (2004). Indépendants ensemble : au service de la communauté apprenante à niveaux multiples. https://www.edu.gov.mb.ca/m12/frpub/appui/multiple/

Hansen, E. et Beaver, S. (2012). Faculty support for ESL nursing students: Action plan for success. Nursing Education Perspectives, 33(4), 246–250. https://doi.org/10.5480/1536-5026-33.4.246

Jacquet, M. et Masinda, M. T. (2014). Réflexions sur la notion d’intégration scolaire des jeunes immigrants. Revue internationale d’études canadiennes, 50, 277–295. https://doi.org/10.3138/ijcs.2014.015

Kamanzi, P. C., Tardif, M. et Lessard, C. (2015). Les enseignants canadiens à risque de décrochage : portrait général et comparaison entre les régions. Mesure et évaluation en éducation, 38(1), 57–88. https://doi.org/10.7202/1036551ar

King, A. J. et Peart, M. J. (1992). Teachers in Canada: Their work and quality of life: A national study for the Canadian Teachers’ Federation. Canadian Teachers’ Federation.

Larousse. (s.d.). Conception. Dans Larousse.fr. Repéré le 31 aout 2022, de https://www.larousse.fr/dictionnaires/francais/conception/17878

Le Boterf, G. (2015). Construire les compétences individuelles et collectives : agir et réussir avec compétence, les réponses à 100 questions (7e éd. augm.). Eyrolles.

Lupien, C. (2020). Nouveaux arrivants et milieu universitaire francophone minoritaire : perceptions et expériences dans une faculté d’éducation canadienne [Thèse de doctorat, Université de Saint-Boniface]. http://hdl.handle.net/1993/34978

Ministère de l’Éducation nationale. (2007, septembre). Image de la discipline et pratiques d’enseignement en histoire-géographie et éducation civique, juridique et sociale au lycée professionnel. Les dossiers, (188). http://media.education.gouv.fr/file/79/8/6798.pdf

Morrissette, J. et Audet, G. (2018). L’école à l’épreuve de la diversité ethnoculturelle de son personnel : regards compréhensifs croisés. Alterstice, 8(2), 5–12. https://doi.org/10.7202/1066948ar

Morrissette, J. et Demazière, D. (2018). L’expérience du personnel enseignant formé à l’étranger dans les écoles de Montréal. Apports et enseignements d’une recherche collaborative. Éducation et francophonie, 46(2), 189–207. https://doi.org/10.7202/1055568ar

Morrissette, J., Demazière, D., Larose, M. T., Diédhiou, S. B. M. et Arcand, S. (2019). La confrontation de conventions professionnelles au coeur de la socialisation d’enseignant·e·s formé·e·s à l’étranger travaillant dans l’école montréalaise. Revue des sciences de l’éducation, 45(2), 100–128. https://doi.org/10.7202/1067535ar

Myles, J., Cheng, L. et Wang, H. (2006). Teaching in elementary school: Perceptions of foreign-trained teacher candidates on their teaching practicum. Teaching and Teacher Education, 22(2), 233–245. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2005.09.001

Niyubahwe, A., Mukamurera, J. et Jutras, F. (2013a). Professional integration of immigrant teachers in the school system: A literature review. McGill Journal of Education, 48(2), 279–296. https://doi.org/10.7202/1020972ar

Niyubahwe, A., Mukamurera, J. et Jutras, F. (2013b). S’adapter au rôle professionnel lorsqu’on est enseignant de migration récente au Québec : expérience, défis et facteurs de réussite. Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 16(2), 56–87. https://doi.org/10.7202/1029142ar

Osborne, J. W. (1990). Some basic existential-phenomenological research methodology for counsellors. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 24(2), 79–91. https://cjc-rcc.ucalgary.ca/article/view/59497

Raymond, P. M. et Parks, S. (2004). Chinese students’ enculturation into an MBA program: Issues of empowerment. Critical Inquiry in Language Studies, 1(4), 187–202. https://doi.org/10.1207/s15427595cils0104_1

Tardif, C. (1993). En stage, comment développe-t-on ses propres perspectives sur l’enseignement ? Dans P. Holborn, M. Wideen et I. Andrews (dir.), Devenir enseignant. Tome 1. À la conquête de l’identité professionnelle (J. Heyemand et D. Gagnon, trad.) (p. 81–94). Les Éditions Logiques.

Van Manen, M. (1990). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Althouse Press.

Published

2023-01-02

How to Cite

Lupien, C. (2023). Comment les enseignantes et enseignants issus de l’immigration comparent-ils la conception de l’enseignement : en faculté d’éducation manitobaine et en stage en milieu francophone minoritaire lors de leur formation initiale par rapport à celle qu’ils ont pu connaitre dans leur pays d’origine ?. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 45(4), 867–892. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5151