Les préoccupations éthiques d’enseignants du réseau collégial francophone au Québec

Authors

  • Luc Desautels Queen's University
  • Christiane Gohier
  • France Jutras

Abstract

Après avoir présenté la démarche générale du projet de recherche et situé l’objectif et la méthodologie, cet article rapporte et discute les principales préoccupations éthiques d’enseignantes et d’enseignants du collégial québécois francophone, telles que dégagées de huit groupes de discussion (focus groups) auxquels ont participé 63 enseignantes et enseig‐ nants en 2006‐2007. Il s’agit de préoccupations éthiques en rapport aux étudiants (finalité, évaluation, encadrement), aux collègues (comportements déplorables, difficulté à interve‐ nir) et à l’enseignement proprement dit (choix des contenus, maintien de l’expertise).

Mots clés : préoccupations éthiques; profession enseignante; collégial; groupe de discussion (focus group)

After outlining this research study’s general approach, objectives and methodology, we identify and discuss the main ethical concerns of teachers in the Francophone college sys‐ tem in Quebec. The data were gathered in 2006—2007 from 63 teachers who took part in eight focus groups. Their ethical concerns were with students (goals, evaluation, educa‐ tional environment), colleagues (regrettable behaviour, difficulty of intervening), and teaching itself (choice of content, maintaining expertise).

Keywords: ethical concerns, teaching profession, college, focus group 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2009-09-03

How to Cite

Desautels, L., Gohier, C., & Jutras, F. (2009). Les préoccupations éthiques d’enseignants du réseau collégial francophone au Québec. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 32(3), 395‐419. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3046

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)