REPOSITIONING IDENTIFICATION: REFLECTIONS ON A VISIT TO HISTORICA’S HERITAGE FAIR

Authors

  • Lisa Farley

Abstract

In this article, I offer a reading of the psychoanalytic concept of identification, with specific attention to its meaning in the context of children’s historical learning. In educational contexts, it is not identification but historical empathy that teachers and researchers typically regard as holding pedagogical status. Using examples from my visit to Historica’s 2004 Heritage Fair, I argue that identification is important for the way it marks the young subject’s ambivalent entry into a world of historical relations. A study of identification cannot advance historical consciousness, but it does highlight the senses of vulnerability and emotional conflict in trying to orient the self to a very old world and the losses this implies.

Key words: historical empathy, children, elementary education, representation, Freud, Lévinas

L’auteure propose ici une lecture du concept psychanalytique de l’identification en analysant plus particulièrement sa signification dans le contexte de l’apprentissage de l’histoire chez les enfants. Les enseignants et les chercheurs en éducation ont l’habitude d’accorder un statut pédagogique non pas à l’identification, mais plutôt à «l’empathie historique». À l’aide d’exemples tirés d’une visite à la Fête du patrimoine 2004 de Historica, l’auteure soutient que l’identification est importante, car elle marque l’entrée ambivalente du jeune dans un monde de relations historiques. Une étude de l’identification ne peut faire progresser la conscience historique, mais elle met en lumière le sentiment de vulnérabilité et le conflit émotif qui surgissent lorsqu’on essaie de s’orienter dans un univers très ancien tout comme les pertes qu’implique cette démarche.

Mots clés: empathie historique, enfants, enseignement primaire, représentation, Freud, Levinas 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2006-12-02

How to Cite

Farley, L. (2006). REPOSITIONING IDENTIFICATION: REFLECTIONS ON A VISIT TO HISTORICA’S HERITAGE FAIR. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 29(4), 1019‐1038. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2930

Issue

Section

Articles