The “Half-Baked” Concept of “Raw” Data in Ethnographic Observation
Abstract
In this article I argue that, when researchers record fieldnotes, they also create worldviews based on a priori perceptions and interpretations. To be culturally respectful, researchers in the field need to be concerned with both the cultural artifacts they create and with their inability to “accurately” record everything they see. It may not be necessary, or even desirable, for researchers to purge fieldnotes of their colourful, descriptive, and connotative language. Rather, they need to become self-conscious about word and text choices when writing fieldnotes.
Keywords: qualitative research, fieldnotes, discourse analysis, educational ethnography
Dans cet article, je fais valoir que, lorsque des chercheurs prennent des notes sur le terrain, ils créent aussi des visions du monde basées sur des perceptions et des interprétations a priori. Pour respecter la culture, les chercheurs sur le terrain doivent tenir compte des artefacts culturels qu’ils créent et de leur inaptitude à noter « avec précision » tout ce qu’ils voient. Il n’est peut-être pas nécessaire, ni même indiqué, que les chercheurs expurgent les notes prises sur le terrain de tout langage coloré, descriptif et connotatif. Ils doivent plutôt prendre conscience de leur choix de mots et de textes lorsqu’ils rédigent de telles notes.
Mots clés : recherche qualtitative, notes sur le terrain, analyse du discours, ethnographie de l’éducation
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