The Security of the Child’s World

Authors

  • Stephen Smith

Abstract

This study describes common situations where children perceive risk and where we, as adults responsible for them, can lend a sense of security to their explora- tions. I first discuss the texture of risk in children’s everyday lives, then indicate how adults can influence this texture of risk by supporting, guiding, and instruct- ing. These are lesser modes of pedagogic presence than are challenging and encountering children if we wish to establish the security of the child’s world. Phenomenological description of these various modes shows how children can learn to become responsible for the risks they face and acquire a sense of security that makes certain risks worth taking.

Cette étude décrit des situations courantes dans lesquelles les enfants perçoivent un risque et où nous, en tant qu’adultes responsables de ces enfants, pouvons les rassurer dans leurs explorations. L’auteur discute d’abord de la nature du risque dans le quotidien des enfants, puis indique comment les adultes peuvent inter- venir auprès de ceux-ci par leur soutien, leurs conseils et leur enseignement. Il s’agit là, pour qui veut sécuriser l’enfant, de meilleurs modes de présence péda- gogique que le fait de le confronter ou de lui lancer des défis. La description phénoménologique de ces divers modes de présence révèle comment les enfants peuvent apprendre à se responsabiliser par rapport aux risques auxquels ils font face et acquérir un sentiment de sécurité qui les incite à considérer qu’il vaut la peine de prendre certains risques. 

Downloads

Published

1991-12-22

How to Cite

Smith, S. (1991). The Security of the Child’s World. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 16(4), 442–452. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2621

Issue

Section

Articles