Leviers et obstacles dans les cheminements universitaires à la maîtrise et au doctorat de la population étudiante en situation de handicap émergent (ESHE)
DOI:
https://doi.org/10.53967/cje-rce.5521Keywords:
emergent disability, conversion factors, academic resources, opportunities for choice, inclusion, social justiceAbstract
The purpose of this article is to highlight the levers and barriers in the educational
pathways and available access to support measures and inclusion of students with emerging disabilities (ESHE) experiencing learning, attention, mental health, and developmental disorders. The study, based on interviews conducted with ESHE master’s and doctoral students, shows that support from key members of the university environment and accompanying services is an important lever in educational pathways and access to accommodations. On the other hand, despite equity, diversity, and inclusion measures, some conditions associated with the measures that are supposed to help sometimes prove to be restrictive or counterproductive (e.g., delays in the disability assessment procedure, non-recognition of a previous disability diagnosis). As a result, ESHEs may be excluded or denied access to support and accommodation services, which limits their academic performance.
References
Consortium canadien de recherche sur les étudiants universitaires [CCREU]. (2021, juin). Enquête de 2021 auprès des étudiants de dernière année [Rapport général]. https://cusc-ccreu.ca/wordpress/?page_id=207&lang=fr
Fichten, C. S., Jorgensen, S., Havel, A. et Barile, M. (2006). Étudiants ayant des incapacités au cégep : réussite et avenir (Document no ED491585). [Rapport final]. Réseau de recherche Adaptech. http://eduq.info/xmlui/handle/11515/32567
Fournier, A.-L., Hubert, B. et Careau, L. (2020). Obstacles et facilitateurs perçus par les étudiants en situation de handicap à l’université et l’appréciation des services. Revue canadienne de l’éducation, 43(2), 466–497. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/4131/2877
Gagné, Y. et Bussières, M. (2020). Statistiques concernant les étudiants en situation d’handicap dans les universités québécoises 2019-2020. Association québécoise interuniversitaire des conseillers aux étudiants en situation de handicap (AQUICESH). https://www.aqicesh.ca/wp-content/uploads/2020/11/Statistiques-AQICESH-2019-2020-sans-les-universit%C3%A9s.pdf
Julhe, S. (2016). L’approche par les capabilités au travail : usages et limites d’une économie politique en terre sociologique. Revue française de sociologie, 57(2), 321–352. https://doi.org/10.3917/rfs.572.0321
Lewandowski, L., Lambert, T. L., Lovett, B. J., Panahon, C. J. et Sytsma, M. R. (2014). College students’ preferences for test accommodations. Canadian Journal of School Psychology, 29(2), 116–126. https://doi.org/10.1177/0829573514522116
Lindsay, S., Cagliostro, E. et Carafa, G. (2018). A systematic review of barriers and facilitators of disability disclosure and accommodations for youth in post-secondary education. International Journal of Disability, Development and Education, 65(5), 526–556. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1430352
Nadeau, C., Fortin, J., Fournier, A.-L. et Careau, L. (2018). La réussite académique des étudiants universitaires en situation de handicap : une étude de suivi de cohortes. La nouvelle revue - Éducation et société inclusives, 81(1), 219–234. https://doi.org/10.3917/nresi.081.0219
Parsons, J., McColl, M. A., Martin, A. K. et Rynard, D. W. (2021). Accommodations and academic performance: First-year university students with disabilities. Canadian Journal of Higher Education, 51(1), 41–56. https://journals.sfu.ca/cjhe/index.php/cjhe/article/view/188985
Pautel, C. (2017). Les étudiants en situation de handicap dans le réseau de l’Université du Québec : un état de la situation. La nouvelle revue de l’adaptation et de la scolarisation, 77(1), 11–35. https://doi.org/10.3917/nras.077.0011
Philion, R., Bourassa, M., Lanaris, C. et Pautel, C. (2016a). Guide de référence sur les mesures d’accommodement pouvant être offertes aux étudiants en situation de handicap en contexte universitaire. http://uqo.ca/docs/9752
Philion, R., Doucet, M., Côté, C., Nadon, M., Chapleau, N., Laplante, L. et Mihalache, I. (2016b). Les représentations de professeurs quant à l’inclusion des étudiants en situation de handicap : quels défis se posent, quelles mesures s’imposent ? Éducation et francophonie, 44(1), 215–237 https://doi.org/10.7202/1036180ar
Sall, M., Picard, F. et Pilote, A. (2022). L’accès aux ressources universitaires de la population étudiante en situation de handicap émergent à la maîtrise et au doctorat au Québec. Revue canadienne d’enseignement supérieur, 52(2), 17–30. https://doi.org/10.47678/cjhe.vi0.189209
Sauvé, L., Racette, N., Bégin, S. et Mendoza, G. A. A. (2016). Quelles sont les stratégies d’apprentissage que les étudiants universitaires ayant un ou des troubles d’apprentissage ou un déficit d’attention doivent apprendre à utiliser ? Éducation et francophonie, 44(1), 73–95. https://doi.org/10.7202/1036173ar
Sen, A. (2000). Repenser l’inégalité. Seuil.
Verhoeven, M., Orianne, J.-F. et Dupriez, V. (2007). Vers des politiques d’éducation « capacitantes » ? Formation Emploi, 98(avril-juin), 93–107. https://doi.org/10.4000/formationemploi.1606
Wasielewski, L. M. (2016). Academic performance of students with disabilities in higher Education: Insights from a study of one Catholic College. Journal of Catholic Education, 20(1). http://dx.doi.org/10.15365/joce.2001062016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Canadian Society for the Study of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.