Instruments d’accountability et équité scolaire dans les systèmes éducatifs d’Europe et du Canada : analyse du PISA 2012

Authors

  • Annelise Voisin Université de Liège

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5513

Keywords:

Accountability, Equity, Europe, Canada, Pisa 2012

Abstract

This article examines the effectiveness of accountability systems as educational policy tools for improving equity in education systems. Based on a secondary analysis of the PISA 2012 data, this study highlights distinct instrumental components of accountability systems as favoured in education systems in Europe and Canada, which have been little studied by international quantitative studies to date. By discussing their statistical associations with several figures of inequality (inequality in outcomes, inequality of basic skills, inequality of educational achievement opportunities), this study leads to mixed findings regarding the capacity of accountability systems, and the preferred tools on which they rely, to improve equity in education systems in Europe and Canada.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Amrein, A. L. et Berliner, D. C. (2002). High-stakes testing, uncertainty, and student learning. Education Policy Analysis Archives, 10(18). https://doi.org/10.14507/epaa.v10n18.2002

Boyd, W. L. et Miretzky, D. (dir.). (2003). American educational governance on trial: Change and challenges. The University of Chicago Press.

Carnoy, M. et Loeb, S. (2002). Does external accountability affect student outcomes? A cross-state analysis. Educational Evaluation and Policy Analysis, 24(4), 305–331. https://doi.org/10.3102/01623737024004305

Crozier, M. et Friedberg, E. (1977). L’acteur et le système : les contraintes de l’action collective. Seuil.

Dupriez, V. et Dumay, X. (2005). L’égalité des chances à l’école : analyse d’un effet spécifique de la structure scolaire. Revue française de pédagogie, (150), 5–17. http://ife.ens-lyon.fr/publications/edition-electronique/revue-francaise-de-pedagogie/INRP_RF150_1.pdf

Dupriez, V. et Vandenberghe, V. (2008). Les inégalités dans les systèmes scolaires en Europe : état des lieux. Dans V. Dupriez, J. F. Orianne et M. Verhoeven (dir.), De l’école au marché du travail, l’égalité des chances en question (p. 165–183). Peter Lang.

Duru-Bellat, M., Mons, N. et Suchaut, B. (2004). Caractéristiques des systèmes éducatifs et compétences des jeunes de 15 ans. L’éclairage des comparaisons entre pays [Rapport]. Les Cahiers de l’IREDU, (66), 1–158. https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02054092/document

Felouzis, G. et Hanhart, S. (dir.). (2011). Gouverner l’éducation par des nombres ? Usages, débats et controverses. De Boeck. https://doi.org/10.7202/1027633ar

Hanushek, E. A. et Raymond, M. E. (2005). Does school accountability lead to improved student performance? Journal of Policy Analysis and Management, 24(2), 297–327. https://doi.org/10.1002/pam.20091

Harris, D. N. et Herrington, C. D. (2006). Accountability, standards, and the growing achievement gap: Lessons from the past half-century. American Journal of Education, 112(2), 209–238. https://doi.org/10.1086/498995

Hopmann, S. T. (2008). No child, no school, no state left behind: Schooling in the age of accountability. Journal of Curriculum Studies, 40(4), 417–456. https://doi.org/10.1080/00220270801989818

Hutmacher, W., Cochrane, D. et Bottani, N. (dir.). (2001). In pursuit of equity in education: Using international indicators to compare equity policies. Kluwer Academic Publishers.

Lee, J. (2008). Is test-driven external accountability effective? Synthesizing the evidence from cross-state causal comparative and correlational studies. Review of Educational Research, 78(3), 608–644. http://dx.doi.org/10.3102/0034654308324427

Lee, J. et Amo, L. C. (2017). International and interstate analyses of student- and school-targeted accountability policy effects. Dans D. K. Sharpes (dir.), Handbook on comparative and international studies in education (p. 3–22). Information Age Publishing.

Mallinson, V. (1969). [Compte rendu de Towards a science of comparative education, by Harold J. Noah, Max A. Eckstein]. British Journal of Educational Studies, 17(3), 334. https://doi.org/10.2307/3119655

Maroy, C. (2009). Enjeux, présupposés et implicites normatifs de la poursuite de l’efficacité dans les systèmes d’enseignement. Dans X. Dumay et V. Dupriez (dir.), L’efficacité dans l’enseignement : promesses et zones d’ombre (p. 209–224). De Boeck. https://doi.org/10.3917/dbu.dumay.2009.01.0209

Maroy, C. et Voisin, A. (2013). Les transformations récentes des politiques d’accountability en éducation : enjeux et incidences des outils d’action publique. Educacao & Sociedade, 124(34), 881–901. https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000300012

Maroy, C. et Voisin, A. (2017). Accountability. Dans A. Van Zanten (dir.), Dictionnaire de l’éducation, nouvelle édition (p. 1–4). Presses universitaires de France.

Mons, N. (2004). De l’école unifiée aux écoles plurielles. Évaluation internationale des politiques de différenciation et de diversification de l’offre éducative [Thèse de doctorat, Université de Bourgogne]. HALtheses. https://tel.archives-ouvertes.fr/halshs-00005206/document

Mons, N. et Dupriez, V. (2011). Les politiques d’accountability : Responsabilisation et formation continue des enseignants. Recherche et formation, (65), 45–59. https://doi.org/10.4000/rechercheformation.131

No Child Left Behind Act of 2001, Pub. L. No. 107–110, 115 Stat. 1425 (2002). https://www.govinfo.gov/content/pkg/PLAW-107publ110/pdf/PLAW-107publ110.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2013). PISA 2012 Results: Excellence through equity. Giving every student the chance to succeed. Vol. 2. https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results-volume-II.pdf

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2009). PISA Data Analysis Manual: SPSS and SAS, Second Edition. https://doi.org/10.1787/9789264056275-en

Ozga, J. (2009). Governing education through data in England: From regulation to self‐evaluation. Journal of Education Policy, 24(2), 149–162. https://doi.org/10.1080/02680930902733121

Rhoten, D., Carnoy, M., Chabran, M. et Elmore, R. (2003). The conditions and characteristics of assessment and accountability: The case of four states. Dans M. Carnoy, R. Elmore et L. Siskin (dir.), The new accountability: High schools and high stakes testing (p. 13–54). Routledge.

Sahlberg, P. (2010). Rethinking accountability in a knowledge society. Journal of Educational Change, (11), 45–61. https://doi.org/10.1007/s10833-008-9098-2

Schütz, G., West, M. R. et Wößmann, L. (2007, 30 septembre). School accountability, autonomy, choice and the equity of student achievement: International evidence from PISA 2003. OECD Education Working Papers, (14), 4–55. http://dx.doi.org/10.1787/246374511832

Voisin, A. (2018). Systèmes d’accountability basés sur la performance : types, logiques instrumentales et effets sur l’efficacité et l’équité scolaires des systèmes éducatifs d’Europe et du Canada. Une étude comparative à partir des données PISA 2012 [Thèse de doctorat, Université de Montréal]. Papyrus. https://halshs.archives-ouvertes.fr/tel-01705972/document

Voisin, A. (2020). The siren song: Performance-based accountability systems, effectiveness, and equity. Evidence from PISA in education systems in Europe and Canada. Dans C. Maroy, A. Verger et S. Grek (dir.), World yearbook of education 2021 (p. 215–240). Routledge.

Voisin, A. et Maroy, C. (2018). La sociologie de l’éducation au croisement de la sociologie de l’action publique : apports des cadres pour une typologie des systèmes d’accountability. Cahiers de recherche sociologique, (64), 173–202. https://doi.org/10.7202/1064725ar

Yi, P. et Shin, I.-S. (2018). Multilevel relations between external accountability, internal accountability, and math achievement: A cross country analysis. Problems of Education in the 21st Century, 76(3), 318–332. http://dx.doi.org/10.33225/pec/18.76.318

Published

2022-10-30

How to Cite

Voisin, A. (2022). Instruments d’accountability et équité scolaire dans les systèmes éducatifs d’Europe et du Canada : analyse du PISA 2012. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 1. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5513

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.