Enseigner l’histoire à distance en contexte d’urgence pandémique : étude des pratiques déclarées des enseignants du secondaire au Québec

Authors

  • Jean-Louis Jadoulle Université TÉLUQ

DOI:

https://doi.org/10.53967/cje-rce.5475

Keywords:

teaching history, distance learning, ICT integration, social representations

Abstract

Thirty-one teachers responded to an online questionnaire about their distance teaching practices between March 2020 and June 2021. We wanted to identify their level of integration of information and communication technologies (ICT), their motivation to teach at distance, and the determinants of their pedagogical choices. The circumstances led most of them to become familiar with ICT, to explore its basic functions and, to a lesser extent, to appropriate more complex ones. The analyses suggest the existence of two groups, with a major discriminating element concerning the representation of history teaching.

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Author Biography

Jean-Louis Jadoulle, Université TÉLUQ

Docteur en histoire et titulaire d’une maîtrise complémentaire en éducation, Jean-Louis Jadoulle est professeur agrégé à l’Université Téluq à Québec. Auparavant, il a enseigné à l’Université catholique de Louvain puis à l’Université de Liège où il assuré la création et la direction de l'Unité de Recherche en Didactique et Formation des Enseignants. Spécialiste de la didactique de l’histoire, ses recherches portent sur l’apprentissage et l’évaluation des compétences en histoire, les modalités d’usage des manuels scolaires d’histoire, la culture historique des élèves, le développement de démarche d’enquête et l’apprentissage de la temporalité historienne.

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Published

2023-03-25

How to Cite

Jadoulle, J.-L. (2023). Enseigner l’histoire à distance en contexte d’urgence pandémique : étude des pratiques déclarées des enseignants du secondaire au Québec . Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 46(1), 162–192. https://doi.org/10.53967/cje-rce.5475

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