Les nouveaux enseignants de la formation professionnelle : quelles sont les sources de leur sentiment d’efficacité personnelle ?
DOI:
https://doi.org/10.53967/cje-rce.5421Keywords:
self-efficacy, beginning teachers, vocational trainingAbstract
If, like their counterparts in the primary and secondary sectors, vocational training teachers face significant challenges when entering the profession, their atypical career path, often paired with a lack of training in pedagogy, poses challenges for their professional life. This research was interested in vocational training teachers’ self-efficacy, a facet still unexplored, but relevant in the study of the development of their teaching competence. Through semi-structured interviews with 21 vocational teachers from Quebec, this research helped identify the most decisive sources of their self-efficacy. The results show that the mastery experiences, particularly the professional experiences related to the trade that they are teaching, seem to be what most influenced the participants’ beliefs of effectiveness.
References
Abu-Tineh, A. M., Khasawneh, S. A. et Khalaileh, H. A. (2011). Teacher self-efficacy and classroom management styles in Jordanian schools. Management in Education, 25(4), 175–181. https://doi.org/10.1177/0892020611420597
Aldridge, J. M. et Fraser, B. J. (2016). Teachers’ views of their school climate and its relationship with teacher self-efficacy and job satisfaction. Learning Environments Research, 19(2), 291–307. https://doi.org/10.1007/s10984-015-9198-x
Balleux, A. (2011). L’entrée en enseignement professionnel au Québec : un long parcours de transition en tension entre le métier exercé et le métier enseigné. Recherches en éducation, (11), 55–66. https://doi.org/10.4000/ree.4960
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W. H. Freeman and Company.
Bandura, A. (2019). Auto-efficacité. Comment le sentiment d’efficacité personnelle influence notre qualité de vie (J. Lecompte, trad. ; 3e éd.,). DeBoeck supérieur. (Ouvrage original publié en 1997)
Blais, M. et Martineau, S. (2006). L’analyse inductive générale : description d’une démarche visant à donner un sens à des données brutes. Recherches qualitatives, 26(2), 1–18. http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/edition_reguliere/numero26(2)/blais_et_martineau_final2.pdf
Brouwers, A. et Tomic, W. (2000). A longitudinal study of teacher burnout and perceived self-efficacy in classroom management. Teaching and Teacher Education, 16(2), 239–253. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(99)00057-8
Carré, P. (2004). Bandura : une psychologie pour le XXIe siècle ? Savoirs, Hors-série(5), 9–50. https://doi.org/10.3917/savo.hs01.0009
Coulombe, S., Allaire, S. et Zourhlal, A. (2016). Une communauté de pratique en ligne pour soutenir les nouveaux enseignants en formation professionnelle. Dans C. Gagnon et S. Coulombe (dir.), Enjeux et défis de la formation à l’enseignement professionnel (p. 99–116). Presses de l’Université du Québec.
Coulombe, S., Zourhlal, A. et Allaire, S. (2010). Des obstacles à l’insertion des nouveaux enseignants en formation professionnelle. Formation et Profession, 17(2), 25–28. https://formation-profession.org/files/old/v17_n2.pdf
Dellinger, A. B., Bobbett, J. J., Olivier, D. F. et Ellett, C. D. (2008). Measuring teachers’ self efficacy beliefs: Development and use of the TEBS-Self. Teaching and Teacher Education, 24(3), 751–766. https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.02.010
Deschenaux, F. et Roussel, C. (2008). L’accès à la carrière enseignante en formation professionnelle au secondaire : le choix d’un espace professionnel. Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 11(1), 1–16. https://doi.org/10.7202/1017506ar
Deschenaux, F., Monette, M. et Tardif, M. (2012, 5 janvier). États de la situation de la formation à l’enseignement professionnel au Québec [Rapport final]. https://reseaupep.org/wp-content/uploads/2014/10/Rapport_final_Groupe_reflexion_FP_janv12.pdf
Duchesne, C. et Gagnon, N. (2013). Les sources du sentiment d’efficacité personnelle des conseillers pédagogiques en tant que formateurs d’adultes. Revue canadienne de l’éducation, 36(4), 202–227. https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/1507
Frank, C., Zorzi, R., Dare, L., Van den Daele, G., Ismail, Y., Zapotoczny, V., Bakker, P., Osseni, R. et Sklash, K. (2015). Évaluation longitudinale du Programme d’insertion professionnelle du nouveau personnel enseignant (PIPNPE) de l’Ontario : réflexions sur le PIPNPE. Rapport sur les faits saillants de la troisième année. Ministère de l’Éducation de l’Ontario.
Gagnon, C. et Mazalon, É. (2016). L’apport des stages en alternance dans la formation à l’enseignement professionnel : les perceptions des étudiants. Dans C. Gagnon et S. Coulombe (dir.), Enjeux et défis de la formation à l’enseignement professionnel (p. 163–188). Presses de l’Université du Québec.
Gagnon, N. (2017). Portrait de l’accompagnement mentoral au regard de l’agir compétent des enseignants-mentors œuvrant dans le cadre du Programme d’insertion professionnelle du nouveau personnel enseignant (PIPNPE) de l’Ontario [Thèse de doctorat, Université d’Ottawa]. Recherche uO. https://ruor.uottawa.ca/handle/10393/35754
Gaudreau, N. (2017, 18 septembre). Bien-être et sentiment d’efficacité personnelle des enseignants. Pour vivre des expériences professionnelles réussies. Le Réseau ÉdCan. https://www.edcan.ca/articles/bien-etre-et-sentiment-defficacite-personnelle-des-enseignants/?lang=fr
Guo, Y., McDonald Connor, C., Yang, Y., Roehrig, A. D. et Morrison, F. J. (2012). The effects of teacher qualification, teacher self-efficacy, and classroom practices on fifth graders’ literacy outcomes. The Elementary School Journal, 113(1), 3–24. https://doi.org/10.1086/665816
Hobson, A. J., Ashby, P., Malderez, A. et Tomlinson, P. D. (2009). Mentoring beginning teachers: What we know and what we don’t. Teaching and Teacher Education, 25(1), 207–216. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.09.001
Hultell, D., Melin, B. et Gustavsson, J. P. (2013). Getting personal with teacher burnout: A longitudinal study on the development of burnout using a person-based approach. Teaching and Teacher Education, 32, 75–86. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.01.007
Karsenti, T., Collin, S. et Dumouchel, G. (2013). Le décrochage enseignant : état des connaissances. International Review of Education, 59(5), 549–568. https://doi.org/10.1007/s11159-013-9367-z
Klassen, R. M. et Chiu, M. (2010). Effects of teachers’ self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741–756. https://doi.org/10.1037/a0019237
Klassen, R. M. et Tze, V. M. C. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12, 59–76. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2014.06.001
Lecompte, J. (2004). Les applications du sentiment d’efficacité personnelle. Savoirs, Hors série(5), 50–90. https://doi.org/10.3917/savo.hs01.0059
Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education (éd. rév.). Jossey-Bass.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods (2e éd.). SAGE.
Roussel, C. (2016). Enjeux actuels de l’évaluation des apprentissages et des compétences en formation des maîtres de l’enseignement professionnel. Dans C. Gagnon et S. Coulombe (dir.), Enjeux et défis de la formation à l’enseignement professionnel (p. 137–162). Presses de l’Université du Québec.
Sadri, G. et Robertson, I. T. (1993). Self-efficacy and work-related behavior: A review and meta-analysis. Applied Psychology: An International Review, 42(2), 139–152. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1993.tb00728.x
Savoie-Zajc, L. (2011). La recherche qualitative/interprétative en éducation. Dans L. Savoie-Zajc et T. Karsenti (dir.), La recherche en éducation : étapes et approches (3e éd., p. 123–146). Éditions du Renouveau pédagogique.
Schwarzer, R. et Hallum, S. (2008). Perceived teacher self-efficacy as a predictor of job stress and burnout: Mediation analyses. Applied Psychology: An International Review, 57(s1), 152–171. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2008.00359.x
Tardif, M. (2001). Quelques indicateurs de l’attrition des nouveaux enseignants de la formation professionnelle au Québec. Dans A. Beauchesne, S. Martineau et M. Tardif (dir.), La recherche en éducation et le développement des pratiques professionnelles (p. 131–141). Éditions du CRP.
Tschannen-Moran, M. et Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783–805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
Yin, R. K. (2009). Case study research (4e éd.). SAGE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Canadian Society for the Study of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.