Pédagogie immersive expérientielle : aborder les loisirs inclusifs et thérapeutiques en interagissant avec des personnes résidant dans un foyer de soins
DOI:
https://doi.org/10.53967/cje-rce.5305Keywords:
students, immersive learning, experiential learning, inclusive recreation, therapeutic recreation, people with special needsAbstract
In order to make students aware of the reality of people with special needs during inclusive recreation activities, this study experiments with experiential immersive pedagogy to arouse the curiosity and interest of future recreologists enrolled in the “inclusive recreation” course. Learners were immersed in the reality of a nursing home resident. The contact was articulated around a leisure activity based on painting, self-expression, and group exchange with the support of a painter. Twenty-seven students experienced immersive experiential learning in an atmosphere of respect and empathy. Qualitative analysis of experience narratives, evaluation questionnaires and direct observation notes demonstrates the formative impact of the immersive experiential pedagogical approach. Indeed, the results reveal the initial apprehensions related to the stereotypes conveyed in relation to mental health and the effect of the encounters and human interactions that helped to challenge them.
References
Angelini, G. (2000). La malattia, un tempo per volere. Saggio di filosofia morale. Vita e Pensiero.
Audrin, C. (2020). Les émotions dans la formation enseignante : une perspective historique. Recherches en éducation, (41), 5–19. https://doi.org/10.4000/ree.541
Bernèche, R. et Plante, P. (2009). L’art-thérapie : un espace favorable à la résurgence du potentiel créateur. Revue québécoise de psychologie, 30(3), 11–28. www.researchgate.net/publication/283908851
Bidart, C. (1997). L’amitié, un lien social. La Découverte.
Bidart, C. (2010). Les âges de l’amitié. Cours de la vie et formes de la socialisation. Transversalités, 113(1), 65–81. https://doi.org/10.3917/trans.113.0065
Brillon, P. (2013). Fatigue de compassion et trauma vicariant. Quand la souffrance de nos patients nous bouleverse. Psychologie Québec, 30(3), 30–35. https://sfap.org/system/files/fatigue_de_compassion_et_trauma_vicariant.pdf
Buyck, J., Tixier, N. et Ramirez-Cobo, I. (2020). La maquette in situ comme pédagogie immersive du projet urbain : des étudiants au cœur du quartier des Escanaux à Bagnols-sur-Cèze. À quoi joue-t-on ? Dans M. Prévot, É. Monin et N. Douay (dir.), L’urbanisme, l’architecture et le jeu (p. 55–67). Presses universitaires du Septentrion.
Carbonneau, H., St-Onge, M., Gilbert, A. et Duquette, M.-M. (2019). Agir pour mieux soutenir l’expérience inclusive de loisir. Bulletin de l’observatoire québécois du loisir, 17(1), 1–5. https://oraprdnt.uqtr.uquebec.ca/pls/public/docs/FWG/GSC/Publication/170/377/1765/1/394352/5/O0001617190_bulletin_17_1__exp_rience_inclusive.pdf
Carter, M. J. et Van Andel, G. E. (2011). Therapeutic recreation: A practical approach (4e éd.). Waveland Press.
Chambers, T. (2009). A continuum of approaches to service-learning within Canadian post-secondary education. Revue canadienne d’enseignement supérieur, 39(2), 77–100. https://doi.org/10.47678/cjhe.v39i2.486
Commission ontarienne des droits de la personne [CODP]. (2014). Capacitisme, attitudes négatives, stéréotypes et stigmatisation (fiche). https://www.ohrc.on.ca/fr/capacitisme-attitudes-n%C3%A9gatives-st%C3%A9r%C3%A9otypes-et-stigmatisation-fiche
Conseil de recherches en sciences humaines du Canada [CRSH]. (2016). Le savoir au service de l’enseignement et de l’apprentissage au 21e siècle. Perspectives et possibilités de recherche et de mobilisation des connaissances. https://www.sshrc-crsh.gc.ca/society-societe/community-communite/ifca-iac/01-learning_report-apprentissage_rapport-fra.pdf
Conseil national sur la certification en loisirs thérapeutiques [CNCLT]. (2017). Normes de certification. Informations pour le Spécialiste certifié en loisirs thérapeutiques® et pour les nouveaux demandeurs. https://www.nctrc.org/wp-content/uploads/2017/08/FrenchCertificationStandards.pdf
Dieser, R. B. (2013). Leisure education: A person-centered, system-directed, social policy perspective. Sagamore Publishing.
Filliozat, I. (2009). Les Autres et moi : comment développer son intelligence sociale. Marabout.
Florence, J. (1997). Art et thérapie : liaison dangereuse ? Presses de l’Université Saint-Louis.
Gilbert, A. A. (2010). Education practice perspectives. Teaching students to become self-reflective practitioners. Therapeutic Recreation Journal, 44(4), 303–309. https://bctra.org/wp-content/uploads/tr_journals/878-3430-1-PB.pdf
Greenaway, R. (1992). Reviewing by doing. Journal of Adventure Education and Outdoor Leadership, 9(2), 21–25. https://www.academia.edu/27674573/Reviewing_by_Doing
Greenaway, R. (2002). The art of reviewing. The Journal of the Institute of Training and Occupational Learning, 3(1), 47–53. https://reviewing.co.uk/articles/the-art-of-reviewing.pdf
Greenaway, R. (2007). Dynamic debriefing. Dans M. Silberman (dir.), The handbook of experiential learning (p. 59–80). John Wiley & Sons; Pfeiffer.
Greenaway, R., Vaida, B. et Iepure, C. (2015). Active reviewing: A practical guide for trainers and facilitators (2e éd.). CreateSpace.
Hamonet, C. (2022). Les personnes en situation de handicap. Presses universitaires de France.
Hutchinson, S. L. et Shannon, C. S. (2020). Innovations in leisure education: Revisiting and re-imagining leisure education. Leisure/Loisir, 44(3), 307–316. https://doi.org/10.1080/14927713.2020.1783754
Kinney, J. S., Kinney, T. et Witman, J. (2004). Therapeutic recreation modalities and facilitation techniques: A national study. Annual in Therapeutic Recreation, 13, 59–79. https://www.thefreelibrary.com/utic+recreation+modalities+and+facilitation+techniques%3A+a...-a0372451932
Masschelein, J. (2010). E-ducating the gaze: The idea of a poor pedagogy. Ethics and Education, 5(1), 43–53. https://doi.org/10.1080/17449641003590621
Matthey, A. (1816). Nouvelles recherches sur les maladies de l’esprit, précédées de considérations sur les difficultés de l’art de guérir. J.J. Paschoud.
Mauss, M. (2021). Manuel d’ethnographie [Cours professé entre 1926-1939 à l’Institut d’ethnologie de la Sorbonne]. Payot.
Messinger, J. et Messinger, C. (2005). Les mots qui polluent, les mots qui guérissent. Flammarion.
Morrissette, J. (2013). Recherche-action et recherche collaborative : quel rapport aux savoirs et à la production de savoirs ? Nouvelles pratiques sociales, 25(2), 35–49. http://dx.doi.org/10.7202/1020820ar
Morse, J. M., Barrett, M., Mayan, M., Olson, K. et Spiers, J. (2002). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International Journal of Qualitative Methods, 1(2), 13–22. https://doi.org/10.1177/160940690200100202
Oude-Engberink, A., Lognos, B., Clary, B., David, M. et Bourrel, G. (2013). La méthode phénoméno-pragmatique : une méthode pertinente pour l’analyse qualitative en santé. Exercer : la revue française de médecine générale, 24(105), 4–11. https://medecine-generale.sorbonne-universite.fr/wp-content/uploads/2020/09/La-methode-phenomeno-pragmatique.pdf
Pagano, K. O. (2013). Immersive learning: Designing for authentic practice. Association for Talent Development.
Paillé, P. et Mucchielli, A. (2012). L’analyse thématique. Dans P. Paillé et A. Mucchielli (dir.), L’analyse qualitative en sciences humaines et sociales (p. 231–314). Armand Colin.
Pellecchia, A. et Gagnayre, R. (2004). Art et maladie : perspectives pour l’éducation thérapeutique. Éducation du Patient et Enjeux de Santé, 22(3), 79–84. https://ipcem.org/img/articles/Pellechia.pdf
Proudhon, P.-J. (1865). Œuvres posthumes de P. J. Proudhon. Du principe de l’art et de sa destination sociale. Garnier Frères.
Ridgway, J. (2013). Therapeutic recreation education in Canada: A review of the current curriculum [Mémoire de maitrise, Brock University]. Brock University Digital Repository. https://dr.library.brocku.ca/bitstream/handle/10464/5130/Brock_Ridgway_Jennifer_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rogers, C. et Priels, J.-M. (2008). Carl Rogers et le développement de l’Approche Centrée sur la Personne. Approche Centrée sur la Personne. Pratique et recherche, 8(2), 50–52. https://doi.org/10.3917/acp.008.0050
Rogers, C. R. (1963). La relation thérapeutique : les bases de son efficacité. Bulletin de psychologie, 17(224), 1–9. https://www.persee.fr/docAsPDF/bupsy_0007-4403_1963_num_17_224_9097.pdf
Saint John Human Development Council [HDC]. (2021). Problèmes graves rencontrés par les personnes handicapées au Canada atlantique. Ministère de la Justice Canada. https://www.justice.gc.ca/fra/pr-rp/jr/phca-pwdac/docs/RSDRR2021PersonswithDisabilitiesAtlanticCanadaFR.pdf
Sauvagnargues, A. (1996). Maudits mots : se parler. Seuil.
Statistique Canada. (2017). Classification des programmes d’enseignement (CPE) Canada 2016. Consulté le 2 novembre 2021 au https://www23.statcan.gc.ca/imdb/p3VD_f.pl?Function=getVD&TVD=299355&CVD=299357&CPV=51.23&CST=01012016&CLV=1&MLV=3
Stumbo, N. et Carter, M. (1999). National therapeutic recreation curriculum study part A: Accreditation, curriculum, and internship characteristics. Therapeutic Recreation Journal, 33(1), 46–60. https://www.bctra.org/wp-content/uploads/tr_journals/1138-4456-1-PB.pdf
Stumbo, N. J. et Peterson, C. A. (1998). The Leisure Ability Model. Therapeutic Recreation Journal, 32(2), 82–96. https://www.bctra.org/wp-content/uploads/tr_journals/1157-4532-1-PB.pdf
Syed, M. et Nelson, S. C. (2015). Guidelines for establishing reliability when coding narrative data. Emerging Adulthood, 3(6), 375–387. https://doi.org/10.1177/2167696815587648
Sylvestre, E., Fiori, M., Vesely, A. et Tormey, R. (2017, juin). Les compétences émotionnelles dans l’enseignement : indispensables, insignifiantes ou contreproductives ? [Conférence]. 11e colloque « Questions de pédagogies dans l’enseignement supérieur », Grenoble, France. https://www.researchgate.net/publication/317616894_Les_competences_emotionnelles_dans_l%27enseignement_indispensables_insignifiantes_ou_contreproductives
Vola, E. et Tunga, H. (2016). Immersive Learning Experience. ETEY 2016 Wroclaw. Tutmonda Esperantista Junulara Organizo. https://www.tejo.org/wp-content/uploads/2017/03/ETEY-Immersive-Learning-Experience-Hand-out.pdf
Wang, J., Xu, Y., Liu, X., Xiong, W., Xie, J. et Zhao, J. (2016). Assessing the effectiveness of problem-based learning in physical diagnostics education in China: A meta-analysis. Scientific Reports, 6, article 36279. https://doi.org/10.1038/srep36279
Zaiane, S. (2004). Tourisme et loisirs dans les parcs nationaux tunisiens : l’exemple du parc national d’Ichkeul. Centre de publication universitaire.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Canadian Society for the Study of Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The Canadian Journal of Education follows Creative Commons Licencing CC BY-NC-ND.