Making “Wiggle Room” in French as a Second Language/Français langue seconde: Reconfiguring Identity, Language, and Policy

Authors

  • Julie Clark

Abstract

In this two‐year ethnographic study, I critically examined the problematic nature of the construct French as a Second Language (FSL), drawing specifically from the lived experiences of Canadian youth of Italian origin, participating in a teacher education course to prepare teachers of French. Using discourse analysis of interviews, observa‐ tions, and focus groups, I found that participants’ social identities and linguistic prac‐ tices were complex and varied. However, current FSL policies and practice do not reflect such diversity or multidimensionality. To conclude, I demonstrate the import‐ ance of making some “wiggle room” regarding the construction of French as a Second Language (FSL) to reflect a more pluralistic society.

Key words: identity construction, Italian Canadian youth, ideologies, official language policies, teacher education, Ontario education

Dans cet article, basé sur une étude ethnographique de deux ans, j’ai examiné la nature problématique du construit « français langue seconde (FLS) » en portant spécifiquement sur les expériences vécues de jeunes Italo‐canadiens durant leur formation pour devenir enseignants de français langue seconde dans le paysage multiculturel de Toronto. En fai‐ sant une analyse de discours des entrevues audio et vidéo semi‐dirigées, des réunions avec les groupes cibles, et des observations, j’ai découvert que les identités sociales ainsi que les pratiques langagières de ces jeunes étaient complexes et variées. La politique et les pra‐ tiques actuelles du français langue seconde, pourtant, ne reflètent pas une telle diversité ou la multidimensionalité des réalités sociales des jeunes. Pour conclure, je souligne l’importance de créer des « zones du confort » ou « Wiggle room » en ce qui concerne le construit « français langue seconde » afin qu’il corresponde plus à la société qui est mar‐ quée par le pluralisme.

Mots clés: Construction identitaire, français langue seconde (FLS), jeunes italo‐canadiens, idéologies, politique officielle des langues, formation des maîtres, éducation en Ontario 

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Published

2010-06-03

How to Cite

Clark, J. (2010). Making “Wiggle Room” in French as a Second Language/Français langue seconde: Reconfiguring Identity, Language, and Policy. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 33(2), 379‐406. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3079

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