The Hidden Curriculum of a Teacher Induction Program: Ontario Teacher Educators’ Perspectives

Authors

  • Sarah Barrett
  • R. Solomon
  • Jordan Singer
  • John Portelli
  • Donatille Mujuwamariya

Abstract

This article investigates the hidden curriculum of Ontario’s New Teacher Induction Program (NTIP). The study involved interviews with 47 teacher educators from eight faculties of education. Responses revealed concerns about (a) who chooses the men‐ tors, (b) the probationary status of new teachers, and (c) the evaluation of new teach‐ ers’ competence. In the opinion of some teacher educators, the structure of NTIP may discourage new teachers from critiquing the system that employs them thus decreas‐ ing the likelihood of their taking a critical democratic stance in their teaching. These findings have implications for any induction or mentorship program for new teach‐ ers.

Key Words: teacher education, mentorship, social justice, critical democratic, Ontario New Teacher Induction Program

Cet article porte sur les objectifs cachés du Programme dʹinsertion professionnelle du nouveau personnel enseignant (PIPNPE) de l’Ontario. Pour cette recherche, les au‐ teurs ont interviewé 47 professeurs de pédagogie dans huit facultés d’éducation. Ces entrevues révèlent des inquiétudes au sujet (a) du mode de sélection des mentors, (b) du statut probatoire du nouveau personnel enseignant, (c) de l’évaluation des compé‐ tences du nouveau personnel enseignant. Selon certains des répondants, la structure du PIPNPE peut dissuader certains nouveaux enseignants de critiquer le système qui les emploie, ce qui diminue les chances qu’ils prennent une orientation démocratique critique dans leur enseignement. Ces observations ont des implications pour tout programme d’insertion professionnelle ou de mentorat s’adressant au nouveau per‐ sonnel enseignant.

Mots clés : formation à l’enseignement, mentorat, justice sociale, critique, démocrati‐ que, Programme dʹinsertion professionnelle du nouveau personnel enseignant de l’Ontario. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2010-12-03

How to Cite

Barrett, S., Solomon, R., Singer, J., Portelli, J., & Mujuwamariya, D. (2010). The Hidden Curriculum of a Teacher Induction Program: Ontario Teacher Educators’ Perspectives. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 32(4), 677‐702. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3056

Issue

Section

Articles