Building Place: Students’ Negotiation of Spaces and Citizenship in Schools

Authors

  • Jennifer Tupper
  • Terry Carson
  • Ingrid Johnston
  • Jyoti Mangat

Abstract

This study explored how high school students’ negotiate school spaces beyond the classroom within a broader context of citizenship education and identity construction. Using visual hermeneutics, researchers worked over three years with students and staff in a large, diverse, urban, public high school. Through student-produced photo- graphs of school space, questionnaires, interviews with staff and students, and obser- vations of students’ use of space, researchers found that physical and social construc- tion of space, students’ occupation and congregatation in spaces, the visual landscape of a school, and practices of school surveillance all influence the negotiation of identi- ties and citizenship among students.

Key words: identity, physical enrvironment, social environment, visual hermeneutics, school landscape

Cet article relate comment des élèves du secondaire négocient des espaces scolaires en dehors de la classe dans un contexte d’éducation à la citoyenneté et de construction d’identité. À l’aide d’une herméneutique visuelle, les chercheurs ont travaillé sur trois ans avec des élèves et des membres du personnel dans une école secondaire urbaine de grande taille accueillant une clientèle diversifiée. À travers des photos d’espaces scolaires prises par les élèves, des questionnaires, des entrevues avec des membres du personnel et des élèves et l’observation de l’utilisation de l’espace par les élèves, les auteurs ont trouvé que les constructions physiques et sociales des espaces, leur occupation par les élèves et leurs habitudes de rassemblement dans ces espaces, le paysage visuel de l’école et les pratiques de l’école en matière de surveillance exer- cent tous une influence sur la négociation des identités et de la citoyenneté chez les élèves.

Mots clés: identité, environnement physique et social, herméneutique visuelle, pay- sage de l’école 

Downloads

Published

2008-12-02

How to Cite

Tupper, J., Carson, T., Johnston, I., & Mangat, J. (2008). Building Place: Students’ Negotiation of Spaces and Citizenship in Schools. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 31(4), 1065‐1092. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/3032

Issue

Section

Articles