LEARNING TO TEACH: TEACHER CANDIDATES REFLECT ON THE RELATIONAL, CONCEPTUAL, AND CONTEXTUAL INFLUENCES OF RESPONSIVE MENTORSHIP

Authors

  • Finney Cherian

Abstract

Using interviews, focus groups, and observations, I examined teacher candidates’ experiences with their mentoring teachers over two student teaching periods. Using Feiman‐Nemser and Rosaen’s (1997) mentorship model of guiding teacher learning, I investigated the relational, conceptual, and contextual aspects of the student teaching experience. Results suggest that opportunities to question teaching practices as well as co‐ planning and co‐teaching with associates supported the development of self‐reflection and educational philosophies. Data suggest that mentor beliefs and pressures to maintain board and provincial standardized curriculum reforms prevented teacher candidates from exploring social justice, constructivist, and inquiry‐oriented pedagogies.

Key words: preservice teacher education, conceptual orientation, field‐based education, mentorship

À l’aide d’entrevues, de groupes de discussion et d’observations, l’auteur a étudié les expériences de stagiaires en enseignement avec leurs professeurs d’accueil au cours de deux périodes d’enseignement. Se servant du modèle de mentorat de Feiman‐ Nemser et Rosaen (1997) pour guider l’apprentissage des enseignants, l’auteur a analysé les aspects relationnels, conceptuels et contextuels de l’expérience pédagogique de ces stagiaires. Les résultats semblent indiquer que la possibilité de remettre en question les méthodes pédagogiques ainsi que la coplanification et le coenseignement avec des enseignants associés contribuent au développement de l’autoréflexion et de philosophies de l’éducation. Les données laissent supposer que les croyances des professeurs d’accueil et les pressions pour maintenir en place les réformes des programmes standards à l’échelle des conseils scolaires et de la province ont empêché les stagiaires en enseignement d’explorer des pédagogies constructivistes, axées sur la justice sociale et orientées vers la recherche.

Mots clés: formation à l’enseignement, orientation conceptuelle, stages d’enseignement, mentorat. 

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Published

2007-03-02

How to Cite

Cherian, F. (2007). LEARNING TO TEACH: TEACHER CANDIDATES REFLECT ON THE RELATIONAL, CONCEPTUAL, AND CONTEXTUAL INFLUENCES OF RESPONSIVE MENTORSHIP. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 30(1), 25‐46. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2943

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