CONNECTIONS, CONTRARIETIES, AND CONVOLUTIONS: CURRICULUM AND PEDAGOGIC REFORM IN ALBERTA AND ONTARIO, 1930‐1955

Authors

  • Lynn Lemisko
  • Kurt Clausen

Abstract

To apply newer philosophical approaches in education, Alberta and Ontario experimented with dramatic curriculum and pedagogic reform during the progressive era, c. 1930 to 1955. However, by the mid‐1950s both provinces returned to more traditional disciplinary approaches. This comparative historical study reveals three conditions that affected reform efforts in the provinces: the need for appropriate teacher education and the development of appropriate supporting materials; the need for an understanding of the philosophical underpinnings of the reform approach; and the impact of the general social, political, and intellectual environment.

Key words: progressive education, contexts of education, history of education, comparative history.

Voulant mettre en place des approches philosophiques de l’éducation plus novatrices, l’Alberta et l’Ontario ont instauré une réforme pédagogique draconienne durant l’époque progressiste commençant vers 1930 et se terminant en 1955. Vers le milieu des années 1950 toutefois, les deux provinces sont revenues à des approches plus traditionnelles. Cette étude historique comparative met en lumière trois facteurs qui ont eu une incidence sur les efforts de réforme de ces provinces, à savoir le besoin de disposer d’une formation à l’enseignement appropriée et de matériel connexe pertinent, le besoin de cerner les fondements philosophiques des approches retenues pour la réforme et l’impact du contexte social, politique et intellectuel dans son ensemble.

Mots clés: éducation novatrice, contextes pédagogiques, histoire de l’éducation, histoire comparative. 

Downloads

Published

2006-12-02

How to Cite

Lemisko, L., & Clausen, K. (2006). CONNECTIONS, CONTRARIETIES, AND CONVOLUTIONS: CURRICULUM AND PEDAGOGIC REFORM IN ALBERTA AND ONTARIO, 1930‐1955. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 29(4), 1097‐1126. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2934

Issue

Section

Articles