ANALYTICAL REASONING SKILLS: IMPROVING PERFORMANCE WITH NOTATIONS

Authors

  • Michelle Eskritt
  • Carol Arthurs

Abstract

In this study we explored the effect of notations that undergraduates produce on their reasoning abilities. Participants solved four analytical reasoning problems, making notes to solve two problems and solving two without notations. Most participants produced notes when given the opportunity. The production of higher quality notes did not aid performance when we compared the write and no write conditions and those producing poorer quality notes performed even worse in the write condition. The results suggest that students do not necessarily have adequate note‐taking skills and that they may need instruction in the production and use of external representations.

Keywords: problem‐solving, notational quality, note‐taking, external representations

Dans cette étude, les auteures ont exploré l’effet des notes prises par des étudiants de premier cycle sur leur capacité de raisonnement. Les participants ont résolu quatre problèmes de raisonnement analytique, prenant des notes en vue de résoudre deux problèmes sur quatre. La plupart des participants ont pris lorsqu’ils en avaient l’occasion. La prise de meilleures notes n’a pas contribué à l’obtention de meilleurs résultats si l’on compare les contextes avec ou sans notes ; les personnes qui ont pris de moins bonnes notes ont obtenu un rendement encore plus mauvais dans le contexte avec notes. Les résultats semblent indiquer que les étudiants ne savent pas nécessairement comment prendre de bonnes notes et qu’il faudrait peut‐être leur montrer comment prendre des notes et s’en servir.

Mots clés : résolution de problèmes, prise de notes, qualité des notes 

Downloads

Published

2006-09-02

How to Cite

Eskritt, M., & Arthurs, C. (2006). ANALYTICAL REASONING SKILLS: IMPROVING PERFORMANCE WITH NOTATIONS. Canadian Journal of Education/Revue Canadienne De l’éducation, 29(3), 855‐872. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2924

Issue

Section

Articles