BALANCING COMPETING RIGHTS: A STAKEHOLDER MODEL FOR DEMOCRATIC SCHOOLS

Authors

  • Shaheen Shariff

Abstract

In this article, I discuss a Canadian public school controversy and Supreme Court of Canada decision involving competing stakeholder rights to freedom of religion, safety and equality. Policy considerations that allowed one group of stakeholders to express their constitutional rights raised concerns among other stakeholders. A policy vacuum and a lack of guidelines for educational policy‐makers exist as Canadian schools become increasingly diverse, and as more individuals assert their rights under the Canadian Charter of Rights and Freedoms. I have provided a Stakeholder Model to help school officials navigate competing rights through non‐arbitrary and constitutionally compatible policy decisions.

Key words: religious expression, secular education, safety, non‐arbitrary policy decisions

Dans cet article, l’auteure se penche sur une controverse apparue dans les écoles publiques canadiennes sur la base d’une décision de la Cour suprême du Canada au sujet d’un conflit de droits opposant liberté de religion, sécurité et égalité. Les considérations de principe qui ont permis à un groupe de personnes intéressées d’exprimer leurs droits constitutionnels ont suscité des inquiétudes au sein d’autres groupes. Il existe à ce propos un vide politique et une absence de directives à l’intention des décideurs en éducation au Canada. Or, les écoles canadiennes deviennent de plus en plus diversifiées et un nombre accru de personnes affirment leurs droits en vertu de la Charte canadienne des droits et libertés. L’auteure fournit un modèle pour les parties en présence permettant d’aider les autorités scolaires à naviguer à travers des droits qui se font concurrence dans des décisions d’orientation non arbitraires et compatibles avec la Constitution.

Mots clés : expression des convictions religieuses, école laïque, sécurité, décisions d’orientation non arbitraire 

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Published

2006-06-02

How to Cite

Shariff, S. (2006). BALANCING COMPETING RIGHTS: A STAKEHOLDER MODEL FOR DEMOCRATIC SCHOOLS. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 29(2), 476‐496. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2907

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