Revisiting Pearl Harbor: Resistance to Reel and Real Events in an English Language Classroom

Authors

  • Ardiss Mackie
  • Bonny Norton

Abstract

In this article, we draw on disruptive scenes in a postsecondary classroom to examine a critical incident concerning conflicting readings of the film Pearl Harbor (2001). We raise crucial questions for pedagogical work with popular film: Who speaks for whom about the meaning of a given film? Under what conditions do students resist particular readings of a film? How should teachers respond to acts of resistance in debates on the meaning of film? The use of popular film provides insight into language as a linguistic system as well as a site of struggle over meaning, identity, and power.

Key words: race, ethnicity, critical pedagogy, popular film

Dans cet article, les auteures traitent de l’utilisation, dans une classe au postsecondaire, de scènes prêtant à controverse tirées du film Pearl Harbor (2001). Elles soulèvent des questions importantes pour la pédagogie à l’aide d’un film à succès : Qui parle au nom de qui au sujet de la signification d’un film donné ? Quels facteurs amènent les étudiants à résister à telle ou telle lecture d’un film ? Comment les enseignants devraient‐ils réagir aux actes de résistance dans des débats sur la signification d’un film ? Le recours à des films à succès permet de mieux comprendre le langage à la fois comme système linguistique et comme lieu de débat sur le sens, l’identité et le pouvoir.

Mots clés : race, origine ethnique, pédagogie critique, film à succès 

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Published

2006-03-02

How to Cite

Mackie, A., & Norton, B. (2006). Revisiting Pearl Harbor: Resistance to Reel and Real Events in an English Language Classroom. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 29(1), 223‐243. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2896

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