“People Who Are Different from You”: Heterosexism in Quebec High School Textbooks

Authors

  • Julia Temple

Abstract

Heterosexism exists throughout Canadian society, but to what degree is it present in classrooms? In this article, I explore this question through content analysis of twenty francophone Québec secondary‐school textbooks, examining how sexuality and relationships are discussed in five different subjects. These texts are persistently and overwhelmingly heterosexist: 95 per cent of pages discussing sexuality or relationships make no reference to same‐sex sexuality or same‐sex relationships, and 80 per cent of references that do occur appear in a negative context. Heterosexism in textbooks is not an isolated phenomenon, however, but part of a larger process of institutionalised heterosexism and homophobia.

Key words: heterosexism, textbooks, content analysis, sexuality, curriculum, gender

L’hétérosexisme est une donnée omniprésente dans la société canadienne, mais qu’en est‐il dans les écoles ? Dans cet article, l’auteure aborde cette question en analysant le contenu des manuels scolaires utilisés pour cinq matières distinctes dans vingt écoles secondaires francophones du Québec, notamment en ce qui concerne la sexualité et les relations humaines. Ces textes sont très largement hétérosexistes : dans 95 % des pages traitant de sexualité ou de relations, il n’y a aucune référence à la sexualité entre des personnes de même sexe ou à des relations entre des personnes de même sexe et 80 % des mentions qui y font référence sont négatives. L’hérérosexisme dans les manuels scolaires n’est pas un phénomène isolé et s’inscrit dans un vaste processus d’hétérosexisme et d’homophobie institutionnalisé.

Mots clés : analyse de contenu, sexualité, programme scolaire, rapports sociaux entre les sexes. 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2005-09-02

How to Cite

Temple, J. (2005). “People Who Are Different from You”: Heterosexism in Quebec High School Textbooks. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 28(3), 271‐294. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2855

Issue

Section

Articles