Reading Beyond School: Literacies in a Neighbourhood Library

Authors

  • Angela Ward
  • Linda Wason-Ellam

Abstract

This ethnographic study describes family and community literacy practices in a neighbourhood public library. As an intercultural research team, we observed patterns of library use and held extended conversations with librarians and neighbourhood parents about literacy activities in the library. The neighbourhood public library was a hub of contiguous communities of practice. It has emerged as a setting with shifting boundaries between formal and informal literacies and between traditional print media and multimodal literacies. The study reveals the dynamic nature of literacy practices in a setting that supported both formal and informal literacies.

Keywords: community literacy, multimodal literacies, neighbourhood libraries

Les auteures présentent une étude ethnographique portant sur les pratiques de littératie familiales et communautaires mises en uvre dans une bibliothèque publique de quartier. Formant une équipe de recherche interculturelle, les auteures ont observé les habitudes quant à lutilisation de la bibliothèque et conversé longuement avec les bibliothécaires et les parents du quartier au sujet des activités de la bibliothèque en matière de littératie. La bibliothèque forme un réseau de communautés de pratiques contiguës. Elle apparaît comme un lieu présentant des frontières mobiles entre les littératies formelles et informelles et entre les médias imprimés traditionnels et les littératies multimodales. Létude révèle la nature dynamique des pratiques en matière de littératie dans un contexte qui favorise les littératies formelles et informelles.

Mots clés: littératie communautaire, littératies multimodales, bibliothèques de quartier 

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Published

2005-06-02

How to Cite

Ward, A., & Wason-Ellam, L. (2005). Reading Beyond School: Literacies in a Neighbourhood Library. Canadian Journal of Education Revue Canadienne De l’éducation, 28(1 & 2), 92–-108. Retrieved from https://journals.sfu.ca/cje/index.php/cje-rce/article/view/2848

Issue

Section

Articles